Grønne sykehus

Bildetekst: Det finnes en rekke løsninger for hvordan sykehus kan bli mer miljøvennlig. Kenneth Marcusson (ECOonline) viser Sigrid Marie Kraggerud (OUS) hvordan et register for kjemikalier kan bidra til å hindre helse- og miljøskadelige utslipp.

Innen utgangen av 2014 skal alle helseforetak i Norge være miljøsertifisert. For å nå dette målet må det investeres i mer miljøvennlige løsninger. Utfordringen er at mange ikke vet om hvilke løsninger som finnes. Derfor tok Oslo universitetssykehus (OUS) initiativ til en konferanse om bærekraftige helsetjenester.

Tirsdag møttes over 70 personer fra Norge og Sverige for å lære mer om hvordan de kan utvikle og opprettholde et bærekraftig helseforetak i praksis. Blant deltakerne var sykehusledere, miljø - og økonomiledere, samt andre beslutningstakere for helsepersonell.

- Det ytre miljøet er en viktig faktor for å sikre befolkningen god helse, påpekte direktør ved Oslo sykehusservice, Geir Teigstad, da han åpnet konferansen i Radiumhospitalets auditorium.

En arena for løsninger
Tore Havellen, Miljø- og bærekraftansvarlig ved Oslo universitetssykehus (OUS), har i flere år jobbet aktivt med å finne flest mulige miljøvennlige løsninger. Nå har han startet et samarbeid med det EU-subsidierte prosjektet «Sustainable Healthcare». Dette er et prosjekt som har til mål å fungere som en arena der sykehus og miljøtekniske foretak kan møtes for å utveksle erfaringer og presentere løsninger.

For Leif Ole Bach, hovedverneombud ved Sykehuset Innlandet, innfridde konferansen til over forventning:

- Det ble presentert flere interessante produkter som kan hjelpe oss å gjøre sykehuset mer miljøvennlig. Disse produktene hadde jeg nødvendigvis ikke fått kjennskap til på annen måte.

Ekstra krevende utfordringer
Helseforetak møter på en ekstra utfordring når det kommer til å finne miljøvennlige alternativer. Det finnes for eksempel flere kjemiske stoffer som er forbudt i industrien, men nødvendig i et sykehus for å redde liv.

Kenneth Marcusson, KAM ved ECOonline, var til stede på konferansen for å snakke om hvordan sykehusene kan håndtere kjemikalier på en bærekraftig måte. En av de som ønsket å høre mer om dette var hovedverneombud ved seksjon for kreftforebygging, Sigrid Marie Kraggerud.

- Det er viktig å ha kontroll på kjemikaliene, fordi noen av kjemikaliene vi bruker er helseskadelige. Vi bruker informasjonen i ECOonlines stoffkartotek til å innrette arbeidet vårt slik at vi har et trygt arbeidsmiljø og minimerer belastningen på ytre miljø - det vil si ingen miljøskadelige utslipp, sier Kraggerud.

ECOonline utvikler løsninger som setter virksomheter i stand til å forebygge skader på mennesker og miljø. På den måten bidrar vi til å redde liv og ta vare på miljøet. Kjemikalier tar årlig livet av flere mennesker enn veitrafikken gjør, i tillegg representerer kjemikalier også en betydelig fare for miljøet.

I dag har mer enn 3 500 bedrifter i Nord-Europa valgt ECOonline som sin leverandør av programvare for kjemikalieinformasjon. Vi opplever høy vekst, og er per i dag 65 engasjerte medarbeidere fordelt på kontorer i Tønsberg, Oslo, Göteborg, Espoo (Finland) og Neuchâtel (Sveits).

• miljøsertifisering
  • oslo universitetssykehus