Energieffektivisering er den beste strømstøtten

9. november inviterer Naturvernforbundet, Zero, Nelfo, Norsk varmepumpeforening og Elektroforeningen til frokostmøte om energieffektivisering på Mesh i Møllergata 6, Oslo. Møtet varer fra 07:45-09.30, og programmet retter søkelys på energieffektivisering som den beste strømstøtten.

I statsbudsjettet setter regjeringen av over 47 milliarder kroner til strømstøtte for husholdninger og næringsliv. Samtidig kuttes bevilgningene til energieffektivisering i husholdningene gjennom Enova fra 300 til 200 millioner kroner.

Stortinget har bedt regjeringen lage en plan for energisparing i bygg, med mål om 10 TWh energisparing i bygg i 2030. Men en slik nedtrappingsplan mangler i forslaget til statsbudsjett for 2023.

Under møtet vil det bli lagt opp til debatt om energieffektivisering og forslaget til statsbudsjettet for 2023. Deltakerne i debatten er
Marianne Sivertsen Næss, leder i Energi- og miljøkomiteen fra Arbeiderpartiet, Alfred Bjørlo, medlem i Næringskomiteen fra Venstre & Sofie Marhaug, medlem i Energi- og miljøkomiteen fra Rødt.

Program for frokostmøtet:

• Hvorfor er det viktig at vi velger kortsiktige krisetiltak som støtter opp om de langsiktige målene i energi- og klimapolitikken. Sigrun Aasland leder i Zero
  • Panelsamtale Sigrun Aasland og Truls Gulowsen leder i Naturvernforbundet
  • Økonomiske konsekvenser av høye kraftpriser og strømstønad, Bente Halvorsen forsker i SSB
  • Alternativ modell for strømstøtte som utbetales uavhengig av forbruk, Knut Einar Rosendahl professor ved NMBU
  • Hva er forslagene i statsbudsjettet på energieffektivisering og solenergi? Rolf Iver Hagemoen daglig leder Norsk Varmepumpeforening
  • Politikerdebatt om energieffektivisering og statsbudsjettet
  • Panelsamtale Frank Jaegtnes, adm.dir. EFO og Tore Strandskog, direktør næringspolitikk Nelfo

Sted: Mesh, Møllergata 6, Oslo. Arrangementet vil også sendes digitalt.

Dato: 09.11.22

Tid: 07:45-09:30

Ønsker du å melde deg på, kan du gjøre det her.

• Miljø, energi

• energieffektivisering

Elektroforeningen (EFO) er en bransjeforening for leverandører og grossister av elektroteknisk materiell, utstyr og løsninger. Våre medlemmer kan levere alt fra stikkontakter og lyspærer til avanserte landstrømanlegg, nordsjøkabler og fremtidens distribuerte energiløsninger. Samlet omsetter våre medlemmer for over 50 milliarder norske kroner og de har over 13000 årsverk.

Ida Thorendahl

Pressekontakt Markedsdirektør 90654123