Pressemelding -

Hva kan elektro- og energibransjen gjøre for å lette energikrisen og gjøre Europa mer uavhengig av russisk gass?

Åpningsseminar Eliaden 31. mai 2022 kl. 10.00

Ukraina-krigen slår inn i energi- og råvaremarkedene i Europa - og i Norge. Energipolitikk har nå også blitt sikkerhetspolitikk, og EU tar grep. Samtidig melder Statnett om kraftunderskudd i Norge fra Trøndelag og sørover fra 2026. Norge har nettopp stått i en vinter med strømpriser vi aldri har sett maken til, og svingningene i strømprisene skaper uforutsigbarhet for norske husholdninger og næringsliv.

Med økt utbygging av fornybar energi og energieffektivisering kan vi både bistå Europa og samtidig ha nok strøm til at Norge lykkes med egen industri og det grønne skiftet. Vi elektrifiserer mer av den tidligere fossile energibruken i samfunnet vårt, og norske produsenter og leverandører ligger i front med nye produkter og tjenester. Fagmessen Eliaden er i år mer aktuell enn noen gang. Her får vi se fremtidens løsninger for energiproduksjon, energilagring og smart effektiv energibruk.

Fagmessen Eliaden sparkes i gang med et spennende åpningsseminar.

Olje- og energiministeren åpner. Deretter får vi høre fra industriledere og eksperter som tar oss gjennom hvordan elektro- og energibransjen kan lette energikrisen med konkrete tiltak.

Videre skal vi ha debatt med politikere og representanter fra næringsliv og fagbevegelse. Europa har satt nye mål og mye skal realiseres allerede i 2022. Hvordan kan vi akselerere det norske bidraget?

Åpningsseminaret holdes 31. mai fra klokken 10.00 på NOVA Spektrum, Lillestrøm (Inngang Øst)

Detaljert program: https://eliaden.no/eliaden-apningskonferanse-2022/

Påmelding: https://events.provisoevent.no/nho/events/eliaden-aapningskonferanse-31-mai/register

Om Eliaden:

Eliaden, som er en av Norges største fagmesser, arrangeres 31.mai - 2. juni 2022 på NOVA Spektrum Lillestrøm. Her vil over 300 utstillere innen energi, industri, automatisering og elektroinstallasjon viser frem det siste innen teknologi og systemer til over 20.000 besøkende.

Eliaden eies av stiftelsen Elektroforum. Overskuddet av Eliaden går til å fremme arbeid for å sikre god og bred utdanning og rekruttering, og bransjens næringspolitikk. De seks stifterne som står bak Elektroforum er: Norsk Industri, Energi Norge, Nelfo, Elektroforeningen, Rådgivende ingeniørers forening (RIF) og Norsk Forening for Elektro og Automatisering (Nfea)

• elektrifisering
  • nelfo
  • elektroforum
  • eliaden
  • politikk

Elektroforeningen (EFO) er en bransjeforening for leverandører og grossister av elektroteknisk materiell, utstyr og løsninger. Våre medlemmer kan levere alt fra stikkontakter og lyspærer til avanserte landstrømanlegg, nordsjøkabler og fremtidens distribuerte energiløsninger. Samlet omsetter våre medlemmer for over 50 milliarder norske kroner og de har over 13000 årsverk.