EG i svensk retail-offensiv

EG kjøper IT-konsulenthuset Medius Dynamics og plasserer seg blant Sveriges tre største Dynamics AX-partnere. Oppkjøpet styrker EGs posisjon i retail-bransjen, og er et ledd i konsernets skandinaviske vekststrategi.

EG A/S styrker sin posisjon på det svenske markedet med kjøpet av det svenske konsulenthuset Medius Dynamics. Med kjøpet blir det danskeide konsernet en av Sveriges tre største Dynamics AX-leverandører og styrker sin posisjon som Skandinavias ledende Dynamics AX-partner ytterligere. Totalt blir EG Sveriges årlige omsetning på SEK 300 mill.

"Medius Dynamics passer perfekt til vår eksisterende virksomhet. Nå dekker vi retail-bransjens behov fullt ut, uansett om det er ute hos kundene med point of sale-løsningene våre eller nede i maskinrommene deres med ERP. Vi er der hele veien, også når det gjelder daglig drift, der verts- og infrastrukturløsningene våre blir aktuelle," sier Leif Vestergaard, administrerende direktør for EG A/S.

Medius Dynamics skilles ut fra Medius-gruppen. Styreformann Markus Gerdien sier:

"Vi selger Medius Dynamics for å kunne fokusere enda mer på elektronisk fakturahåndtering, der vi allerede er en ledende global aktør. Jeg er dessuten overbevist om at Medius Dynamics' utvikling akselereres ytterligere som en del av EG – og at verdien for kundene og utviklingsmulighetene for medarbeiderne samtidig økes", sier Markus Gerdien.

Klart bransjefokus

Medius Dynamics' solide retail-kompetanse har vært avgjørende for EG, som har bransjefokus som sitt varemerke. Oppkjøpet kommer mindre enn ett år etter at EG kjøpte svenske Tacticus, som er spesialister innenfor logistikk og produksjon.

EG Sveriges direktør Stefan Fleron, som selv overtok direktørstolen i forbindelse med Tacticus-oppkjøpet i fjor, sier:

"Medius Dynamics har en tyngde og en ekspertise innenfor retail som matcher EG perfekt. Det betyr at vi nå har markedets mest komplette løsningsportefølje for denne bransjen. Våre kunder ønsker samlede løsninger til de utfordringene de opplever – det handler blant annet om å effektivisere alle ledd av verdikjeden, fra produsent til den beste bruken av butikkens hyllemetre, og integrasjon til nettbutikken."

For kundene betyr oppkjøpet større tilgjengelighet. De mer enn 40 Medius Dynamics-medarbeiderne blir en del av EG Sverige, som allerede har rundt 150 medarbeidere plassert i blant annet Stockholm, Göteborg og Malmø.

Stefan Fleron utdyper:

"Kundene vil oppleve flere konsulenter og en større tilstedeværelse på det svenske AX-markedet – særlig i Stockholm-området vil vi nå for alvor stå sterkere. Samtidig har Medius Dynamics også sterk kompetanse innenfor produksjonsområdet, og dette passer naturlig sammen med fjorårets Tacticus-oppkjøp."

Styrket posisjon i Skandinavia

For EG-konsernets administrerende direktør Leif Vestergaard understreker oppkjøpet i Sverige EGs skandinaviske vekststrategi:

"Vi har en klar ambisjon om å vokse i Skandinavia og samtidig bygge ut bransjefokuset vårt ytterligere. Her er Medius Dynamics og deres dyktige medarbeidere en opplagt match som gjør at vi nå kan tilby de svenske retail-virksomhetene en ende-til-ende-løsning som støtter opp under hele virksomheten deres."

• Data, telekom, IT

• eg