Andreas fra Eidsiva representerer Norge i Vladivostok

I neste uke samles noen av verdens fremste eksperter innen elektrotekniske fag i Vladivostok i Russland. Hit har også noen utvalgte av morgendagens eksperter fått en invitasjon. En av dem er sivilingeniør Andreas Rosendahl Simonsen i Eidsiva Nett, som er en av to såkalte Young Professionals fra Norge i år.

International Electrotechnical Commission (IEC) er verdens ledende organisasjon for utarbeidelse og utgivelse av internasjonale elektrotekniske standarder. Slike standarder er avgjørende for at elektriske produkter kan fungere trygt og enkelt på tvers av landegrenser enten de er i hjemmet, i strømnettet eller i store kraftverk. Standardisering er også viktig for å fremme global handel av produkter og systemer.

Young Professionals
IEC ønsker å støtte unge mennesker som har vist stor interesse for elektroteknisk arbeid og har utarbeidet programmet Young Professionals. Young Professionals samler noen av verdens fremste talenter innenfor standardiseringsområdet til et stort internasjonalt nettverk.

De utvalgte til Young Professionals-programmet skal delta på IECs store årssamling i Vladivostok, som har deltakere fra mange av de 170 nasjonene som er medlemmer i IEC. På samlingen vil Andreas Rosendahl Simonsen delta i et eget utviklingsprogram sammen med andre deltagere fra hele verden.

Skarp konkurranse
Norsk Elektroteknisk Komite (NEK) er det norske medlemmet i IEC, og har ansvaret for å finne dyktige deltagere fra Norge, og valgte Andreas Rosendahl Simonsen i skarp konkurranse blant andre norske velkvalifiserte kandidater.

- Jeg er svært glad for å bli valgt ut til å delta i dette utviklingsprogrammet. Det gir meg muligheten til å lære mye og få et stort internasjonalt faglig nettverk. Det er nyttig for Eidsiva Nett og for meg i min arbeidskarriere, sier Andreas Rosendahl Simonsen.

- Andreas er et virkelig stort talent innenfor elektroteknikk og har markert seg allerede, forteller Birger Hestnes, administrerende direktør for NEK. - Dette er en person vi forventer vil gi viktige bidrag innenfor internasjonal standardisering til beste for norske bedrifter, sier han.

Utvikling og kompetanse
Andreas Rosendahl Simonsen jobber med planlegging av strømnettet i Eidsiva Nett, og har ansvaret for selskapets standardiseringsarbeid.

- Eidsiva Nett legger stor vekt på å benytte standardiserte metoder og komponenter i måten vi bygger strømnettet vårt på, sier direktør John Marius Lynne i Eidsiva Nett. Standardisering er viktig for å bygge og drifte nettet på en mest mulig effektiv måte og sørge for en sikker strømleveranse til våre kunder.
– Det er spennende og moro at Andreas er valgt ut til å delta i IECs program. Det er fint å kunne utvikle våre unge medarbeidere, og deltakelsen i internasjonalt standardiseringsarbeid vil gi oss ytterligere kompetanse til å forvalte strømnettet til beste for våre kunder, mener Lynne.

• Energi

Eidsiva eies av Hedmark og Oppland fylkeskommuner og 27 kommuner i begge fylker. Eidsiva skal gi god, langsiktig avkastning, utvikle Innlandets energiressurser og bidra til vekst og utvikling i regionen.

Birger Hestnes

Administrerende direktør i Norsk Elektroteknisk Komite (NEK) 91152492