Helikopter med hengende sag skal kviste linjetraséer

Mandag 9. april starter Eidsiva Nett kvisting av kantskog langs flere kraftlinjer ved bruk av helikopter med hengende sag. Helikopteret flyr i forholdsvis lav høyde og med sakte fart, og på grunn av støy kan dyr reagere på dette. Helikopteret starter i Ringsaker, men arbeidet vil omfatte linjer i Nord-Odal, Sør-Odal, Åmot og Stor Elvdal, og arbeidet varer i første omgang i en måned.

Eidsiva Nett jobber kontinuerlig med vedlikehold av strømnettet for å forebygge feil og strømbrudd, og gi kundene en sikker strømforsyning. Etter en lang periode med store snømengder i flere omganger i vinter, som førte til trefall og strømbrudd, ønsker Eidsiva Nett å forberede seg på neste omgang med vær og vind, og kviste skog raskt og effektivt langs noen av kraftlinjene. I tillegg blir det gjennomført toppkapping av skogen enkelte steder.

- Kvistingen utføres så skånsomt som mulig. Dessuten deler vi arbeidet i to omganger av hensyn til hekke- og yngletiden. Første del er nå i april og begynnelsen av mai, og andre arbeidsperiode er i høst, forteller prosjektleder Ole Arne Hagen.

Helikopter med hengende sag er et spektakulært syn. Sagen er 20 meter lang og har ti sagblader, men riggen kan justeres ut i fra terrenget. Helikopteret flyr i 1 til 1,5 kilometer i timen. I gjennomsnitt kvistes ca. 1 kilometer i timen på begge sider av linjen.

- Det vil i kortere perioder oppstå støy i området der vi flyr, og i forbindelse med landing og take off, sier Hagen. Han legger til at det stilles strenge HMS- og sikkerhetskrav til både helikopterselskapet og piloter ved denne type flyginger. Det er det svenske selskapet Storm Heliworks AB som skal utføre arbeidet.

• Hedmark

Eidsiva eies av Hedmark og Oppland fylkeskommuner og 27 kommuner i begge fylker. Eidsiva skal gi god, langsiktig avkastning, utvikle Innlandets energiressurser og bidra til vekst og utvikling i regionen.

Ole Arne Hagen

Prosjektleder 957 66 416