Pressemelding -

Eksportkreditt Norge, Q3: Mange søknader tross usikre utsikter for norsk næringsliv

- Det er utfordrende tider for norsk næringsliv, men det positive er at det setter fart på en helt nødvendig omstilling, sier Otto Søberg, administrerende direktør i Eksportkreditt.

Eksportkreditt opplevde god søknadsinngang i tredje kvartal, men ser at pandemien treffer ulike eksportbransjer forskjellig.

Eksportkreditt Norge utbetalte 1,5 mrd. kroner i nye lån tredje kvartal 2020. Ved utgangen av tredje kvartal forvaltet selskapet en låneportefølje på 60,4 mrd. kroner.

Eksportkreditt Norge mottok 64søknader om finansiering, med et samlet volum på 23,8 mrd. kroner i tredje kvartal. Søknadsinngangen i kvartalet er god, med stabilt nivå i antall søknader, og en økning i volum på 10 mrd. kroner sammenlignet med tredje kvartal 2019.

Pandemiens effekt på norsk eksportnæring

Nye søknader mottatt i tredje kvartal 2020 er fordelt på alle selskapets tre segmenter - energi og industri, shipping samt fiskeri og havbruk. Økningen i antall søknader og søknadsvolum er i hovedsak relatert til segmentene fiskeri og havbruk og shipping.

Under segmentet fiskeri og havbruk har det vært god aktivitet i tredje kvartal. Eksportkreditt forventer flere kontraheringer av mindre servicefartøy til havbruksnæringen fremover, der etterspørsel fremstår sterk. Vi erfarer også at flere bedrifter som tradisjonelt har levert utstyr og tjenester til offshore petroleumsvirksomhet nå vurderer offshore havbruk som satsningsområde.

Under shipping-segmentet var det i tredje kvartal stor aktivitet innenfor offshore vind og null- og lavutslipps ferger. Dette forventes å fortsette i tiden fremover. Det er derimot liten aktivitet å spore når det gjelder kontrahering av offshore-fartøy og cruise- og passasjerskip, noe som henger sammen med pandemiens effekt på global økonomi, oljepriser, og økt fokus på klimamål og vridning mot fornybare energikilder.

Under segmentet energi og industri har aktivitetsnivået vært stabilt, men vi ser at spesielt eksportbedrifter som er tilknyttet olje- og energi har utfordringer. Eksportkreditt har mottatt en rekke store søknader tilknyttet utbygging av kraftlinjer, pumpestasjoner, vann og sanitær i utviklingsland. Det er vår oppfatning at norske eksportbedrifter som opererer innenfor energi og industri i økende grad vender seg mot andre sektorer, som vindkraft, solenergi og vannkraft.

- 2020 har så langt vært et utfordrende år for norske eksportbedrifter. Da er det gledelig å se at mange bedrifter evner å omstille seg og peile seg inn på nye markeder. Pandemien vil påvirke næringslivet langt ut i 2021, så vi har nok bare sett starten av den omstillingsprosessen Norge må gjennom. Fra midten av 2020-tallet vil oljeinntektene begynne å falle, så vi er nødt til å styrke våre eksisterende eksportnæringer og utvikle nye sterke eksportnæringer. Hvis ikke blir fremtiden usikker for både næringslivet, norske arbeidsplasser og velferdssystemet vårt, sier Otto Søberg, administrerende direktør i Eksportkreditt.

Fusjonsprosessen mellom Eksportkreditt og GIEK i gang

Nærings- og fiskeridepartementet har besluttet å slå sammen Eksportkreditt Norge og GIEK, og etablere en ny etat. Den nye etaten skal være operativ fra 1. juli 2021. Formålet er å gjøre tilbudet enklere for næringslivet og skape et mer effektivt virkemiddelapparat for eksportfremme og -finansiering.

Eksportkreditt Norge og GIEK er i full gang med fusjonsprosessen, men dette påvirker hverken eksisterende eller potensielle kunder i negativ retning.

- Det er «business as usual» for oss, og vi er like tilgjengelige for våre kunder og samarbeidspartnere som ellers. Målet er å gjøre eksportfinansieringssystemet enda mer effektivt og brukervennlig for norsk eksportrettet næringsliv, sier Søberg.

Se rapporten her

• Økonomi, finans

• eksportkreditt
  • kvartalsrapport

Eksportkreditt Norge tilbyr norsk næringsliv konkurransedyktig eksportfinansiering. Vi hjelper norske eksportører med å lykkes ute i verden, og bidrar til å sikre arbeidsplasser her hjemme.

Otto Søberg

Pressekontakt CEO +47 905 57 993