Gå videre til innhold
Med butikken som kunnskapssenter: - Her kan vi bidra til å ufarliggjøre og gi opplæring i ny teknologi.

- Vi har et ansvar

Vi får stadig tilgang til elektronikk som gjør livene våre enklere. Men parallelt med en teknologisk utvikling i rekordfart, er det flere som faller utenfor. Hvis Elkjøp selger produkter som folk ikke forstår, er det vårt ansvar å legge til rette for at folk får den hjelpen og kunnskapen de trenger, sier Madeleine Schøyen Bergly, kommunikasjonssjef i Elkjøp.

Butikken som kunnskapssenter

Siden oppstarten i 1962 har Elkjøp lært mye om hvilke behov og utfordringer nordmenn har knyttet til teknologi. Hvert år investerer Elkjøp rundt 60 millioner kroner i opplæring av sine medarbeidere. Det inkluderer Nordens største opplæringsmesse, Campus, hvor leverandører gir Elkjøps ansatte opplæring i de nyeste produktene.

– Teknotrøbbelundersøkelsen viser at det er stor variasjon i nordmenns digitale kompetanse. Vi møter mange av dem som sliter i våre butikker hver eneste dag. Her kan vi bidra til å ufarliggjøre og gi opplæring i ny teknologi. Med mer enn 20 millioner besøkende årlig, er Elkjøps butikker en uvurderlig møteplass, mener Bergly.

Støtter opplæring i teknologi

Elkjøp har også opprettet et eget fond, Elkjøpfondet, som gir opplæring, produkter og rådgivning til dem som sliter eller mangler tilgang til teknologi. Fondet gir også pengestøtte til andre som jobber med å tette teknologiske gap.

– Røde Kors har mottatt støtte for sitt viktige arbeid med å drive opplæring i digitale verktøy for eldre gjennom prosjektet «Digital senior», forteller Bergly.

Eksempler på andre prosjekter Elkjøpfondet har støttet er «Nettverk etter soning», som hjelper tidligere innsatte i fengsel til å møte den digitale hverdagen, og interessegruppen ISE som jobber for at flere synshemmede skal få opplæring i hvordan de kan bruke teknologi i hverdagen.

Alle må jobbe sammen

Bergly mener flere aktører må gjøre en innsats hvis man skal gjøre noe med det teknologiske utenforskapet.

– Elkjøp er bare én aktør. Skal vi tette gapet, må vi være flere krefter som jobber sammen. Vi er bare en liten del av løsningen.

Madeleine Schøyen Bergly  Kommunikasjonssjef, Elkjøp Norge

Madeleine Schøyen Bergly Kommunikasjonssjef, Elkjøp Norge

Pressekontakt Vi skal gjøre det vi kan for å svare deg så fort som mulig i din mediehenvendelse. Er du kunde og trenger hjelp, ber vi deg kontakte vårt kundesenter som er best rustet til å hjelpe deg. 95703597
Stina Winther

Pressekontakt Bærekraftsansvarlig og kommunikasjonsrådgiver

Vi gir tilgang til den fantastiske verden av teknologi

Elkjøp Nordic er et av Nordens største handelsforetak innen forbrukerelektronikk og elektriske husholdningsapparater, og omsatte varer og tjenester for 49,8 milliarder kroner i regnskapsåret 2020/2021.

Konsernet har detaljistvirksomhet i Norge, Sverige, Danmark, Finland, Island og på Færøyene.

Elkjøp Norge hadde en omsetning på omsetning på 15,15 milliarder kroner i regnskapsåret 2020/2021.

I Norge består Elkjøp av 153 butikker, hvor 37 av disse er Elkjøp Phonehouse. I tillegg har kjeden også to butikker på Gardermoen.

Elkjøp ble dannet i 1962, opprinnelig som et samarbeid mellom 33 frivillige handlere. Da - som nå - ligger mye av suksessen i en sterk bedriftskultur. I dag jobber det over 3000 medarbeidere i Norge mot et felles mål: Å gi våre kunder god verdi for pengene sine, samt en enkel og hyggelig handel.

Elkjøp-konsernet er eid av britiske Currys - en av Europas største forhandlere innen forbrukerelektronikk.