Elkjøp Porsgrunn blir grønnere

Elkjøp har de siste årene oppgradert en rekke av varehusene sine til kjedens nyeste konsept, denne våren var det Elkjøp Porsgrunn sin tur. En viktig og grønn detalj som skiller dette prosjektet fra de foregående er kjedens besparelse på mellom 20 og 24 tonn med stål.

- Dette er et prosjekt vi er spesielt stolte av med tanke på reisen vi er på innen bærekraft, forteller André Omdahl, leder for drift i Elkjøp Norge, som legger til at de blant annet har gjenbrukt stål fra det siste butikkonseptet.

For en butikk på tilsvarende størrelse er kjeden normalt sett avhengig av å benytte ni lastebiler, med en kapasitet på 33 paller, for å frakte nødvendig mengde utstyr og materialer til oppgraderingen. Til prosjektet i Porsgrunn ble det derimot kun benyttet fem lastebiler.

- Vi anslår at vi har spart mellom 20 og 24 tonn med stål. Disse tallene er ikke medberegnet besparelsen som er gjort på tilhørende emballasje, som igjen må fraktes i retur til gjenbruksstasjoner, fortsetter Omdahl.

Energibesparende tiltak

Videre forteller driftslederen at de overvåker virksomhetens energiforbruk gjennom året og kartlegger butikkenes forbruk per kvadratmeter. Målet er at varehusene skal bli mer energieffektive.

- Enten vi bygger nye butikker, eller oppgraderer eksisterende, er det viktig for oss å ta de grepene vi kan for at varehuset skal bli så energieffektivt som mulig. Derfor utstyres alle nye butikker med LED-lys, og hos Elkjøp Porsgrunn har vi skiftet lysstoffrør og pærer i eksisterende belysning til LED. Der er også teppegulvet renset og gjenbrukt, men jeg kan legge til at alle nye tepper i butikkene våre er 100% gjenvinnbare, sier Omdahl.

Bærekraft i alle ledd

- Vi i Elkjøp har en svært ambisiøs bærekraftstrategi med fokus på gjenbruk, reparasjoner og resirkulering. Strategien setter en tydelig retning for fremtiden og handler om å hjelpe kundene våre til å leve grønnere ved bruk av smart teknologi, samtidig som vi selv minimerer det miljømessige fotavtrykket vårt. For å få til det er vi nødt til å integrere bærekraft i alle bedriftens ledd, og dette er et viktig steg i den retningen, sier Stina Winther, bærekraftansvarlig i Elkjøp Norge.

• Detaljhandel

Elkjøp Norge omsatte varer og tjenester for over 15,15 milliarder kroner i regnskapsåret 2020/2021.

I Norge har vi i dag 153 butikker fordelt på egeneide butikker og Franchiseeiere.

I Elkjøp Norge er vi over 3000 ansatte i Elkjøp-konsernet, som er eid av britiske Currys - en av Europas største forhandlere innen forbrukerelektronikk.

Konsernet har etablert detaljvirksomhet i Norge, Sverige, Danmark, Finland, Island, Grønland og på Færøyene.