Én av tre på PC-jakt - dette er viktigst

Undersøkelse viser at over 30 prosent av nordmenn kan gå høsten i møte med splitter ny laptop. Her er fasit på hvor mye vi i snitt bruker på PC-kjøp og hvilke egenskaper vi først og fremst ser etter.

I undersøkelsen, som YouGov har gjort for Elkjøp, svarer 31 prosent av de spurte at de enten allerede har kjøpt ny bærbar PC til høsten eller at de vurderer å gjøre det.

- Det resultatet stemmer veldig godt med det trykket vi opplever hos oss landet rundt om dagen. Det er faktisk bare julesalget som kan måle seg med perioden vi er inne i nå, sier Jon Dahle, som er salgssjef for data hos Elkjøp Norge.

Fasit fra undersøkelsen innebærer at over én million nordmenn faktisk kan komme til å gå høsten i møte med en ny bærbar PC under armen.*

Bruker 8000 kr i snitt - hurtighet viktigst

Tallene viser også at det er stor grad av samsvar mellom hvor mye nordmenn oppgir at de brukte på sitt siste laptop-kjøp (8200,-) og hvor mye de som ikke har handlet ennå regner med å bruke (8000,-).

- Vi ser at kundene våre bruker mer penger på PC enn de gjorde tidligere, men det er stor forskjell i pris mellom de ulike modellene. Man kan få gode Windows-PC-er til langt under snittet på 8.000 kroner, for det er jo ikke alle som har behov for en Mac til 10-12.000, sier Dahle.

Når det gjelder hva nordmenn ser etter av egenskaper ved sin nye PC viser undersøkelsen at de fleste av oss er relativt pragmatiske: Det er helheten som er viktig - at den kombinerer flere ulike elementer. Av de spesifikke egenskapene er likevel flest opptatt av at den bærbare PC-en er rask.

Tre favoritter blant PC-kundene

Dahle trekker frem tre datamaskiner som PC-kundene spesielt virker å ha fått øynene opp for i disse dager.

- Vi ser at mange er nysgjerrige på testvinneren Huawei Matebook X Pro, som har fått meget god omtale i en rekke medier i det siste. Videre har Ideapad 530s-serien fra Lenovo slått meget bra an. Sistnevnte kombinerer et pent og robust design, god batteritid og hurtigladning, og kommer i mange varianter slik at kunden kan velge ytelse etter sitt behov. Jeg vil også trekke frem HP Envy X360 13". Her er to av modellene blant annet utstyrt med SureView, et personvernfilter som begrenser innsynsvinkelen til nysgjerrige forbipasserende, sier Jon Dahle.

Lar ekstern instans teste PC-ene

Det å velge hvilken laptop man til sjuende og sist skal kjøpe kan imidlertid være vanskelig. Elkjøp prøver derfor å gi kundene sine en hjelpende hånd.

- Vi innser at det store utvalget av modeller og alle begrepene innenfor PC-kategorien kan virke som en real jungel for mange. Derfor har vi inngått et samarbeid med UL Benchmark, som går gjennom alle våre PC-modeller før de kommer i butikken og gjør en objektiv test av dem. PC får så utdelt en kategorisering som viser hva de ulike modellene er best på, og dermed blir det eklere for kundene å velge maskinen som passer best til dem, sier salgssjef Dahle.

UL Benchmark er en anerkjent global test-aktør og ble opprettet i 1997. Over 250 datamagasiner over hele verden bruker deres testmetoder for å rangere forskjellige PC-ers egenskaper, og deres PCMark-poengsystem er godt kjent i IT-kretser.

* Tall fra Statistisk Sentralbyrå viser at det er rundt 3,7 millioner nordmenn mellom 18 og 74 år i Norge. YouGov-undersøkelsen er gjort blant denne gruppen.

• Data, telekom, IT

• ideapad
  • huawei matebook
  • pcmark
  • hp envy
  • pc-kjøp
  • jon dahle
  • yougov
  • ul benchmark
  • sureview

Elkjøp er et av Nordens største handelsforetak innen forbrukerelektronikk og elektriske husholdningsapparater, og omsatte for NOK 37,3 milliarder i regnskapsåret 2017/18. Driftsresultatet var NOK 1.115 millioner.

Konsernet har etablert detaljistvirksomhet i Norge, Sverige, Danmark, Finland, Island, Grønland og på Færøyene, med hovedforankring rundt stormarkedskonseptet.

Alle de 400 varehusene i Norden får i hovedsak sin vareforsyning fra egen distribusjonsvirksomhet, med sentrallager i Jönköping på 107.000 kvadratmeter.

Ca 11.000 ansatte er sysselsatt i Elkjøp-konsernet, som er eid av britiske Dixons Carphone - en av Europas største forhandlere innen forbrukerelektronikk.