Epoq Trend sertifiseres med Svanemerket

Epoq, som er Elkjøp sin egen kjøkkenserie, vil gjøre det lettere og mer tilgjengelig å velge bærekraftig når du skal pusse opp kjøkkenet. Målsettingen er at samtlige av deres produkter skal svanemerkes på sikt.

Fra før tilbyr kjøkkenleverandøren benkeplater og skapstammer sertifisert med Svanemerket, og nå har også 20 farger i den mest populære frontserien deres, Trend, blitt tildelt det offisielle miljømerket.

- Undersøkelser viser at så mange som 8 av 10 ønsker å leve mer miljøvennlig, samtidig som like mange synes det er vanskelig å vite om det de kjøper er bærekraftig produsert. Svanemerket er et bevis på produktenes produksjon, kvalitet, holdbarhet og bærekraft, og skal hjelpe kundene våre til å ta grønnere valg sier Stina Winther, bærekraftansvarlig i Elkjøp Norge.

Designet for lang levetid, ombruk og gjenvinning

Svanemerket forvaltes av Miljømerking Norge og er en helhetlig garanti for at produktet er blant de minst miljøbelastende innenfor sin markedskategori. Det betyr at det stilles strenge krav til hele produktets livssyklus – fra uttak av råvare og produksjon, til bruk, holdbarhet, sikkerhet og avfallshåndtering.

- Vi ønsker å tilby produkter med lang levetid og har en utvidet garanti på 35 år for våre Epoq-kjøkken, som for øvrig også er designet med ombruk og gjenvinning i tankene. Ettersom et kjøkken er et stort og sammensatt produkt bestående av både trevirke, metall, lim, lakk og andre kjemikalier må det enkelt kunne tas fra hverandre og sorteres, enten det skal repareres eller resirkuleres. I tillegg må det med nødvendighet oppfylle strenge krav til avdamping fra skadelige stoffer forteller Stina.

Bærekraftige valg bør være tilgjengelige for alle

For å oppnå den prestisjetunge sertifiseringen har Epoq gjort en rekke endringer i sine interne innkjøps- og utviklingsprosesser. Underveis har det samtidig vært en viktig prioritering for kjøkkenleverandøren å ivareta sine konkurransedyktige priser.

- Vår visjon er at alle skal finne drømmekjøkkenet sitt hos oss, og denne lanseringen skal gjøre det enklere for kundene våre å ta bærekraftige valg innenfor sin prisklasse. Gode valg bør være tilgjengelige for alle, og nettopp derfor har det vært viktig for oss å utvikle produkter som gir enda flere muligheten til å skape et bærekraftig kjøkken, uavhengig av stil og budsjett, avslutter Winther.

• epoq

Elkjøp Norge omsatte varer og tjenester for over 15,15 milliarder kroner i regnskapsåret 2020/2021.

I Norge har vi i dag 153 butikker fordelt på egeneide butikker og Franchiseeiere.

I Elkjøp Norge er vi over 3000 ansatte i Elkjøp-konsernet, som er eid av britiske Currys - en av Europas største forhandlere innen forbrukerelektronikk.

Konsernet har etablert detaljvirksomhet i Norge, Sverige, Danmark, Finland, Island, Grønland og på Færøyene.