VM-feber gir kraftig økning i TV-salget

Mens de norske utøverne i Falun skaffer seg stadig nye gullmedaljer, skaffer Ola Nordmann seg ny TV til ski-VM. - Vi har hatt en kraftig oppgang i salget den siste uken, sier salgssjef.

VM-feberen herjer Norge for tiden og at nordmenn vil ha like godt utstyr i stua som utøverne har i sporet i Sverige har elektronikkjeden Elkjøp fått merke.

– Salget av TV-er den siste uken er opp nesten 40 prosent sammenlignet med tilsvarende uke i fjor, da salget også var meget solid opp mot OL. Det er med andre ord lite som gir nordmenn mer lyst til å oppgradere TV-stua enn heftige gull- og jubelscener fra et ski-VM, sier salgssjef i Elkjøp Norge, Lars Hoel.

Store skjermer til store øyeblikk

Og mens Johaug, Bjørgen og resten av heltene i Falun går for gull, går TV-kjøpere her hjemme for stadig større TV-er.

Totalt er over halvparten av VM-favorittene skjermer på over 50 tommer og mange går for 65-tommere og til og med giganter på 75 og 78 tommer.

– At nordmenn er på utkikk etter ny TV i forbindelse med større idrettsarrangementer så vi også under OL i Sotsji og under fotball-VM nå i sommer. TV-en er fremdeles det viktigste samlingspunktet for både store og små i stua, og dette merker vi spesielt ved større begivenheter – uansett om det er Romøren eller Ronaldo som skal i ilden, sier Hoel.

• lars hoel
  • falun
  • ski-vm

Elkjøp er et av Nordens største handelsforetak innen forbrukerelektronikk og elektriske husholdningsapparater, og omsatte for NOK 26,9 milliarder i regnskapsåret 2013/14. Driftsresultatet var NOK 1.146 millioner.