Strømpriskollaps og laveste pris på 13 år i juni

Store snømengder i fjellet, økende tilstrømning til vannkraftverkene og periodevis høy vindkraftproduksjon presset strømprisen ned 36 prosent. Den gjennomsnittlige spotprisen for juni ble 11,9 øre/kWh for Oslo, Kristiansand og Bergen, 11,6 øre/kWh for Tromsø og 12,8 øre/kWh for Trondheim. Sammenlignet med juni i fjor ble strømprisen 24 prosent lavere i Sør-Norge og ca. 50 prosent lavere i Nord-Norge.

– Strømpriskollapsen i juni skyldes blant annet at det ligger mye snø i fjellområdene som forventes å smelte og fylle opp vannmagasinene så snart vi får høyere temperaturer i landet, sier Jens Regnström, grunnlegger av strømbyttetjenesten elskling.no.

Nivået i vannmagasinene var under normalen for perioden, men tilstrømningen fra elver og mark var større. I fjellet lå det de fleste steder betydelig mer snø enn normalt for årstiden. I Sør-Norge var 25–30 prosent av landarealet dekket av snø, mot normalt 10 prosent. Grunnen til den sene snøsmeltingen er det kalde været. Snøen er en del av den hydrologiske balansen som er summen av nivået i vannmagasinene, snømengden og tilstrømningen fra elver og mark. Stor tilstrømning øker vannkraftproduksjonen og presser strømprisen.

En svakere krone motvirker lavere strømpriser

Den gjennomsnittlige spotprisen for første halvår i år ble 20,8 øre/kWh. Tilsvarende periode i fjor hadde en gjennomsnittlig spotpris på 22,6 øre/kWh. Det innebærer at strømprisen så langt i år er 8 prosent lavere sammenlignet med samme periode i fjor. En faktor som har motvirket enda lavere strømpriser er den norske kronen, som er svekket i forhold til euroen*.

– Den 18. juni besluttet Norges Bank å senke styrerenten fra 1,25 til 1 prosent. Effekten var at kronen ble svekket i forhold til euroen. Ettersom strømmen handles i euro på strømbørsen Nord Pool blir det dyrere å kjøpe inn strømmen når kronen er svakere, sier Regnström.

Stopp i svensk kjernekraft gir dyrere strøm

I Sverige varslet kraftkonsernet Eon at de vil stenge kjernekraftreaktoren Oskarshamn 2 (638 MW) så fort som mulig. Det foreligger allerede en beslutning om å tilrettelegge for stenging av Oskarshamn 1 (473 MW). Tidligere i april kunngjorde kraftkonsernet Vattenfall at de vil stenge Ringhals 1 (878 MW) og 2 (865 MW) 5–7 år tidligere enn planlagt. Dersom samtlige fire reaktorer tas ut av drift, innebærer det at Sverige mister ca. 35 prosent av kjernekraften. Dette vil ikke merkes så godt under våte år, som det vi er inne i nå, når vanntilgangen er god. Det vil imidlertid gjøre kraftsystemet mer utsatt under tørre år.

– Effekten fra utfasingen av de fire kjernekraftreaktorene varierer mellom de ulike strømområdene i Norden. I henhold til analyser kan norske husholdninger imidlertid vente seg en strømpris som er tre til fem øre høyere per kilowattime, sier Regnström.

En gjennomgang av prisbildet for fastpriskontrakt på elskling.no viser at markedet forventer en stigende strømpris på sikt. I dag kan husholdningene binde strømprisen på 28,6 øre/kWh for 12 måneder, 36 øre/kWh for 36 måneder og 38,75 øre/kWh for 60 måneder.

* http://www.norges-bank.no/Statistikk/Valutakurser/valuta/EUR/

• elskling.no
  • spotpris
  • nordpool