Örjan Nordin, gravemaskinfører hos EAG Entreprenad

Engcons ergonomiske styrespaker gjør at Örjan kan fortsette å kjøre gravemaskin

For et års tid siden mottok Engcon et rop om hjelp fra Örjan Nordin, gravemaskinfører hos EAG Entreprenad. Örjan fortalte at hendene hans hadde begynt å verke så mye at han måtte sykemelde seg. I juni 2019 kom Örjan tilbake i full jobb igjen, takket være Engcons ergonomiske MIG2-spaker.

Örjan hadde lest om Engcons ergonomiske spaker og lurte på om de var så pass ergonomiske at han kunne begynne å kjøre gravemaskin igjen. Ledelsen i EAG bestemte seg for å gi det et forsøk. De fjernet de gamle spakene og monterte et par ergonomiske MIG2-spaker fra Engcon i gravemaskinen til Örjan.

– Jeg trodde nesten ikke at det var sant. Etter et par måneders kjøring med MIG2-spakene, kjente jeg ingenting i håndleddene, sier Örjan når vi møter ham på et veibyggeprosjekt øst i Jämtland.

Örjan forteller at hendene tidligere verket hele tiden og at fingrene hovnet opp så pass mye at han måtte klippe av en ring og ta sterke smertestillende tabletter. Det var så alvorlig at han måtte gå med spesielle håndleddsstøtter i en periode. Etter sykemeldingen kunne ikke Örjan gå tilbake til gravemaskinen, men måtte begynne å kjøre hjullaster i stedet. Da trengte han ikke bevege håndleddene så mye.

– Jeg savnet virkelig gravemaskinen, og da jeg spurte sjefen om vi kunne teste ut Engcons spaker, var han umiddelbart positiv til det, og det er jeg glad for nå, sier Örjan som har kjørt gravemaskin i mer enn 25 år.

Valget av styrespaker til den nye gravemaskinen var åpenbart

I tillegg til proporsjonal styring av tiltrotatoren har Örjan koblet til hjulstyring på MIG2-spakene, og han fremhever spesielt håndleddsstøtten på utsiden av spakene. Den gjør at han ikke trenger å gripe spakene så hardt ved de utadgående spakbevegelsene.

Våren 2019 fikk Örjan en ny gravemaskin, og hvilke spaker som skulle sitte i den maskinen, var det ingen som helst tvil om.

– Nok en gang ble det bevist hvor gode MIG2-spakene er. Det ble et lite opphold mellom den gamle maskinen og den nye, og da måtte jeg kjøre en av de andre maskinene i selskapet. Da fikk jeg problemer med håndleddene med en gang. Hadde jeg ikke fått MIG2-spakene til maskinen min, ville jeg nok aldri kunne kjøre gravemaskin mer, sier Örjan.

Ergonomi for et bedre arbeidsmiljø for føreren

– Ergonomi og komfort er viktige aspekter for å unngå belastningsskader. Yrker som innebærer ensartede og monotone bevegelser hele dagen, er selvsagt i faresonen. Jeg er svært glad for at Engcon har fokus på ergonomi i utviklingsarbeidet av ulike arbeidsredskaper. Som ergonom ser jeg svært positivt på at Engcon har fokusert på å forbedre gravemaskinførerens arbeidsmiljø og hverdag, sier Johan Brännström, fysioterapeut/ergonom og virksomhetssjef hos Hälsorum, og fortsetter:

– Engcons MIG2-spaker er nettopp et produkt der man har tatt hensyn til gjentakende og ensartede håndleddsbelastninger, noe som er en stor risikofaktor for å utvikle arbeidsskader. Et godt arbeidsmiljø og gode arbeidsredskaper gir forutsetninger for å kunne fortsette i yrket et helt arbeidsliv og reduserer faren for smerter og andre fysiske plager.

Fakta MIG2:

MIG2 er Engcons ergonomiske styrespak for gravemaskiner. I tillegg til den ergonomiske designen har den en såkalt håndleddsstøtte som forenkler de utadgående bevegelsene. En styrespak kan utstyres med opptil 3 trinnløse ruller til å styre en tiltrotator eller andre funksjoner, f.eks. svingbom eller VA-bom.I tillegg kan man koble til forover- og ryggestyring for hjul- og beltestyring samt opptil 7 on/off-knapper. MIG2 er først og fremst tilpasset til Engcons proporsjonale styresystem DC2.

engcon er verdensledende produsent av tiltrotatorer (gravemaskinens håndledd) og tilhørende redskaper som øker gravemaskinens fleksibilitet, presisjon og sikkerhet. Med kunnskap, engasjement og høyt servicenivå skaper vi fremgang for våre kunder.

engcon er et større konsern bestående av morselskapet engcon Holding AB med hovedkontor i Strömsund i Sverige. I tillegg har 9 salgsselskaper ansvaret for salget i sine respektive markeder Sverige, Norge, Finland, Danmark, England, Tyskland, Frankrik, Nederland og Nord-Amerika (USA og Canada), og engcon International har ansvaret for de øvrige markedene. I 2018 hadde engcon-gruppen ca. 250 ansatte og en omsetning på ca. 1200 MSEK. engcon ble grunnlagt i 1990. www.engcon.com

Om engcon

engcon er en ledende global produsent av tiltrotatorer og tilhørende redskaper som øker gravemaskinens effektivitet, fleksibilitet, lønnsomhet, sikkerhet og bærekraft. Under eget varemerke tilbyr vi et unikt tiltrotatorsystem som forvandler gravemaskinen til en redskapsbærer som kan erstatte andre maskiner. Vi møter markedet gjennom våre lokale salgsselskaper og et etablert nettverk av forhandlere over hele verden.