6 kjappe om grønne bygg: Norwegian Property

Det foregår en grønn revolusjon innen eiendomsbransjen. Eller gjør det egentlig det? De neste ukene vil Enova presentere ulike eiendomsaktørers syn på utviklingen innen næringen. Denne uka: Norwegian Property.

Les mer om Enovas støtteprogrammer til bygg her.

Bjørn Holm, utviklingsdirektør Norwegian Property

Norwegian Property er et rendyrket og helintegrert kontoreiendomsselskap. Eiendomsvirksomhet omfatter utvikling, forvaltning, daglig drift og vedlikehold av sentralt beliggende eiendommer i Oslo og Stavanger.

1. Er dere opptatt av «grønne» bygg?

Ja, dette er viktig for oss. Både fordi det er en del av samfunnsansvaret vårt, og fordi vi opplever at det er etterspørsel etter grønne bygg. På veldig få år har bransjen gjort veldig store steg. Vi har store miljøambisjoner og ser at noen andre aktører har det samme. Dermed blir det et konkurranseelement og vi kan konkurrere ut gamle bygg.

2. Etterspør leietakerne "grønne" bygg?

Det er hele spekteret fra nesten fraværende etterspørsel til at leietakerne er veldig opptatt av det. Det har blitt en hygienefaktor i bransjen. Du må ha en høy standard for å bli etterspurt. Nå er det ikke sånn at hele næringslivet står på barrikadene for miljøet, men i denne bransjen er du ute om du ikke har grønne bygg.

3. Har etterspørselen endret seg de siste årene?

Ja, det har vært en klar endring. Hvis du ser fem år tilbake så er endringen stor. Offentlige virksomheter stiller ganske strenge krav til alt de skal leie. Mange private ønsker også å identifisere seg med grønne bygg. For mange virksomheter har det også blitt en ganske viktig faktor for rekruttering. Unge mennesker ser på hva slags miljøprofil nye arbeidsgivere har. Dermed kan kontorlokalene påvirke rekrutteringen

Se hva du kan få i støtte med vår energikalkulator her.

4. Blir leietakerne mer skeptiske til bygg som bruker mye energi i framtiden?

Ja, definitivt. Bare på noen få år er energiutgiftene for kontorlokaler halvert, og i enkelte tilfeller redusert med ned mot en tredel av det de var tidligere. Bygg som bruker mye energi blir dermed lite attraktive. De aller fleste bygg har muligheten til å bli veldig bra om man gjør de tiltakene som skal til.

5. Hva er den viktigste årsaken når dere investerer i energismarte bygg?

Det er to årsaker: Den ene er at det er en etterspørsel. Energismarte bygg må til for å konkurrere om de beste kundene. Dernest er det slik at verdien på byggene holder seg bedre eller øker med høy energiklasse. Hvis du sitter med et bygg om ti år som allerede nå er akterutseilt, så sitter du med et lite attraktivt bygg

6. Hvilke byggeiere i Norge har den beste miljøsatsingen?

Det er vanskelig å svare på. Jeg jobbet tidligere i Entra eiendom, og jeg vil vel hevde at de er den aktøren som har gått i front de siste årene.

• bygg og eiendom
  • grønne bygg