140 nye ferge-millioner til Hordaland

Enova støtter Hordaland fylkeskommune med 140 millioner kroner for ladeinfrastruktur til null- og lavutslippsferger.

– Hordaland går nå virkelig i front, ikke bare nasjonalt, men internasjonalt. Vi er glade for å kunne bidra til mer energieffektive fergesamband gjennom vår støtte til landanleggene, og er spente på å se de klimavennlige løsningene som rederiene vil ta i bruk, sier administrerende direktør Nils Kristian Nakstad i Enova.

Gjennom kollektivselskapet Skyss har Hordaland fylkeskommune samlet alle fylkets fergesamband i fire rutepakker fordelt på to anbudskonkurranser. I forbindelse med den første anbudsrunden fikk fylkeskommunen nylig 133,6 millioner kroner i støtte fra Enova til å etablere landanlegg for lav- og nullutslippsferger. Når Skyss nå skal lyse ut fylkets resterende ni fergestrekninger på anbud, investerer Enova 140 millioner kroner også i disse rutene.

– Enova-støtten gjør oss veldig godt rustet til å nå de politiske målene som er satt om å gjøre fergedriften mer miljøvennlig. Vi er svært glade for å få denne muligheten, sier direktør Oddmund Sylta i Skyss.

Kraftige tiltak til sjøs

– På veien mot lavutslippssamfunnet må transportsektoren bli tilnærmet utslippsfri. Da trenger vi kraftige tiltak også til sjøs. Ferger med delvis elektrisk eller helelektrisk drift vil bidra til betydelige utslippsreduksjoner i maritim sektor, understreker Nakstad i Enova.

Støtten fra Enova sikrer at Skyss kan stille strenge krav til energiforbruk og klimagassutslipp i anbudene. Dette vil føre til at det kommer helelektriske ferger eller plug-in-hybrid-ferger på de fleste strekningene.

Alle fergestrekningene i dette anbudet vil ha oppstart i 1. januar 2020.

• Hordaland

Enova SF investerer årlig 2-4 milliarder kroner i energi- og klimatiltak i norsk næringsliv og offentlig sektor. Gjennom målrettede programtilbud og tett samarbeid med markedet skal Enova drive fram den nødvendige energiomleggingen og teknologiutviklingen som gir reduserte klimautslipp og økt forsyningssikkerhet.

Gjennom Enovatilskuddet og Enova Svarer gir Enova i tillegg økonomisk støtte og rådgivning til husholdningene. Fra 1.1. 2015 har Enova også ansvaret for å redusere klimautslipp i transportsektoren. Enova eies av olje- og energidepartementet, og finansieringen skjer via tildelte midler fra Energifondet og et lite kostnadspåslag på strømregningen. Enova SF er lokalisert i Trondheim og har 80 medarbeidere.

Nils Kristian Nakstad

Administrerende direktør 906 04 334