Fire nye landstrømprosjekter får Enova-støtte

Stadig flere norske havner tilbyr strøm til skip slik at de kan slå av motorene når de ligger til kai. Nå støtter Enova fire nye landstrømprosjekter i Haugesund, Aurland, Harstad og Flora.

– Landstrøm er et viktig steg i retning av utslippsfri sjøtransport, og derfor er det veldig positivt at det er interesse for å bygge ut landstrømanlegg også i en tid hvor koronasituasjonen preger markedet. Dette er et tydelig signal til rederne om at omstillingen til lavutslippssamfunnet fortsetter med uforminsket kraft, sier markedssjef Astrid Lilliestråle i Enova.

Følgende fire prosjekter får støtte:

Støttemottaker Sted Støttebeløp
Aurland Hamnevesen KF Flåm, Aurland 27 000 000 kr
Havnekraft AS Garpeskjær, Haugesund 25 300 000 kr
Harstad Havn KF Stangnes, Harstad 2 300 000 kr
Fjord Base AS Kai C, Flora 1 600 000 kr
Sum 56 200 000 kr

– Prosjekter som disse legger til rette for skipsfart og næringsliv med lave utslipp, noe vi er avhengig av for å nå klimamålene vi har satt oss. Godt samarbeid mellom offensive aktører og støtte fra Enova gjør at det blir stadig vanligere for skip å koble seg til landstrøm når de ligger til kai, sier klima- og miljøminister Sveinung Rotevatn.

Landstrømanleggene skal være oppe og gå senest 1. juli 2022.

Støtter nødvendige tiltak både på sjø og land

– Mange havner tilbyr allerede landstrøm, og i årene som kommer vil det bli stadig flere anlegg langs hele kysten. For de aller fleste rederier vil det være penger å spare ved å ta i bruk landstrøm, også når det er tilgjengelig på bare noen av anløpene. Enova bidrar nå til å bygge et levedyktig lademarked gjennom økonomisk støtte til både utredning og bygging av nye anlegg samt tilrettelegging av fartøy, sier Lilliestråle i Enova.

I mai støttet Enova 18 forprosjekter som skal utrede mulighetene for å etablere infrastruktur for landstrøm. Parallelt med dagens tildeling til utbygging utlyser Enova nye søknadsrunder både for forprosjekter og infrastruktur.

• maritim transport

• Rogaland

Enova arbeider for Norges omstilling til lavutslippssamfunnet. Omstillingen krever at vi kutter utslipp av klimagasser, ivaretar forsyningssikkerheten og skaper nye verdier. Derfor jobber Enova for at ny energi- og klimateknologi blir utviklet og tatt i bruk i markedet.

Enova SF er lokalisert i Trondheim og har 75 medarbeidere. Selskapet eies av Klima- og miljødepartementet.

Astrid Lilliestråle

Direktør for marked 918 97 670