​Nesten 60 industriprosjekter fikk Enova-støtte i oktober

59 prosjekter i industrien fikk totalt 50,7 millioner kroner i støtte gjennom Enovas støttetilbud Energi- og klimasatsinger i industrien i siste utlysningsrunde. Med det har totalt 199 prosjekter mottatt støtte gjennom programmet. Oppdrettsnæringen i Nord-Norge står bak en stor del av prosjektene i siste tildelingsrunde. Se oversikten over alle som fikk støtte.

– Dette er den utlysningsrunden vi har mottatt flest søknader til i år. Det er gledelig å se at omstillingsviljen er høy i industrien selv om det er en krevende tid for mange, sier markedssjef Oskar Gärdeman i Enova.

Støttetilbudet Energi- og klimasatsinger i industrien retter seg mot all industriell virksomhet i Norge, og skal bidra til at tilgjengelige nullutslippsløsninger tas i bruk i større grad enn i dag. Som følge ekstramidlene Enova ble tildelt gjennom regjeringens grønne omstillingspakke, har Enova styrket industrisatsingen både gjennom ytterligere søknadsrunder, flere temaer og lavere terskel for å kunne søke støtte. Dermed er det blitt mulig å støtte enda flere prosjekter og oppnå en raskere markedsutvikling for grønne teknologier i retning en fossilfri industri.

Totalt har Enova nå innvilget mer enn 260 millioner kroner gjennom støttetilbudet som ble etablert for halvannet år siden.

– Regjeringens ekstrabevilgning til Enova under koronakrisen har gjort det mulig for Enova å styrke sin industrisatsing. Slik kan oppdrettsnæringen og industrien komme grønnere ut av krisen, og vi tar et skritt videre i omstillingen til lavutslippssamfunnet, sier klima- og miljøminister Sveinung Rotevatn (V).

Batteripakker i oppdrettsanlegg mest populært

Det tiltaket som fikk flest søknader i den siste utlysningsrunden – og også ble tildelt mest støtte – var batteripakker i oppdrettsanlegg. Hele 25 prosjekter fikk støtte til slike batteripakker.

Støtte til batteripakker

Seløy Sjøfarm Nordland 1 080 000 kr
Seløy Sjøfarm AS Nordland 1 080 000 kr
Øyfisk AS Nordland 1 070 231 kr

- Produksjon og foredling av fisk er vekstnæringer som vi skal ha med oss inn i lavutslippssamfunnet. Flere og flere i denne næringen gjør nå noe med energibruken og klimagassutslippene sine. De tre siste årene har Enova støttet over 200 prosjekter i sjømatindustrien med totalt 483 millioner kroner, sier markedssjef Oskar Gärdeman i Enova.

Fem prosjekter fikk støtte til å koble anlegg på landstrøm kombinert med installering av batteripakker. Det er selskapet NRS Farming som står bak alle prosjektene som skal koble ulike lokaliteter i Troms og Finnmark til strømnettet. De mottar til sammen en støtte på i overkant 9,5 millioner kroner.

Etterlyser flere søknader

Av de resterende prosjektene var det 18 prosjekter som fikk utredningsstøtte, et tilbud som kom inn som del av den forsterkede satsingen fra i sommer. Der er målet at bedriftene skal skaffe seg tid og rom til å utrede framtidige energi- og klimaprosjekter og dermed være enda bedre rustet til å gjøre gode investeringer.

7 prosjekter fikk støtte til spillvarmeutnyttelse, tre til elektrifisering av arbeidsprosesser og ett til utfasing av fossil varme.

Resterende prosjekter (unntatt utredningsstøtte)

Søker Fylke Støttebeløp
Spillvarmeutnyttelse
Tekstil-Vask AS Rogaland 129 000 kr
Tekstil-Vask AS Rogaland 270 000 kr
Norgesplaster AS Agder 200 000 kr
Pelagia Træna Nordland 450 000 kr
Trysil Fjernvarme Innlandet 5 550 000 kr
Dupont Nutrition Norge AS Rogaland 549 900 kr
ABS AS Møre og Romsdal 700 000 kr
Elektrifisering av arbeidsprosesser
Aune Maskin AS Trøndelag 2 100 000 kr
Verdalskalk AS Trøndelag 480 000 kr
Fering Bruk AS Viken 1 625 000 kr
Utfasing av fossil varme
Mowi AS Møre og Romsdal 843 900 kr

– Vi har sett stor interesse for prosjekter knyttet til spillvarmeutnyttelse i alle utlysningene, men er litt bekymret for at tilfanget av gode prosjekter for utfasing av fossil varme gjennom konvertering til fast biobrensel ser ut til å være begrenset. Der ønsker vi oss flere søknader, sier Gärdeman i Enova.

Neste søknadsfrist for å søke støtte til energi- og klimasatsinger i industrien er 1. desember.

Enova arbeider for Norges omstilling til lavutslippssamfunnet. Omstillingen krever at vi kutter utslipp av klimagasser, ivaretar forsyningssikkerheten og skaper nye verdier. Derfor jobber Enova for at ny energi- og klimateknologi blir utviklet og tatt i bruk i markedet.

Enova SF er lokalisert i Trondheim og har 75 medarbeidere. Selskapet eies av Klima- og miljødepartementet.

Oskar Gärdeman

Markedssjef vare- og energiproduksjon 405 52 716