Nå som solceller og elbiler er på vei inn i hverdagen, hva er det da som kan hindre oss i å bli et samfunn drevet av 100 % fornybar elektrisitet, spør Andreas Myhre, direktør krafthandel i LOS Energy.

Blogginnlegg -

​Nye energiløsninger

Kommer mine barn eller barnebarn til å leve i et samfunn med 100 prosent fornybar elektrisitet? Her er problemene som står i veien – og teknologien som kan løse dem.

Den grønne bølgen er her. Nå som solceller og elbiler er på vei inn i hverdagen, hva er det da som kan hindre oss i å bli et samfunn drevet av 100% fornybar elektrisitet?

Er det nok fornybar energi?
Norge er ledende innen fornybar energi. De fleste år produseres det faktisk mer vannkraft enn vi greier å bruke. Vannkraft er bygd ut i alle landets hjørner, noe som har bidratt til Norges eventyrlige industriutvikling etter krigen. Det meste av vannkraftpotensialet er nå bygd ut, og derfor ser utbyggerne seg om etter alternativer som kan bidra til å produsere mer fornybar elektrisitet.

Hvor mye kan vi hente? Vindkraftpotensialet langs norskekysten er fire ganger så stort som den årlige vannkraftproduksjonen i Norge. Vindmøllene blir stadig mer effektive, og vindkraft koster nå snaue 50 øre, mens kullkraften ligger på 35. Men en stor utbygging vil kreve flere nye og kostbare kraftlinjer.

Solceller er fortsatt noe dyrere enn vindmøller i Norden, men et enormt produksjonsvolum i utviklingsland gir stadig lavere panelkostnader.

Norge har i dag 100% fornybar kraftproduksjon, takket være en vannkraft som både er stabil og prisgunstig. Sveriges mål er 100% fornybar kraft i 2045, Danmark har samme mål for 2050. Tyskland er i dag på 30% fornybar kraft, men skal opp til 40% innen 2030.

Konklusjon: Det er nok fornybar energi å ta av, den er heller ikke urimelig dyr – og sol og vind er en del av alles planer.

Utfordringen: Væravhengige erstattere
Kraftbransjen er i dag bygd på fire kilder: Kjernekraft, kullkraft, gasskraft og fornybart. De to første skal fases ut – de to siste er på vei opp. Men vindkraft og solenergi byr på store utfordringer i stabil kraftleveranse, og det vil koste svimlende beløp å bygge ut nok vind- og soleffekt for å dekke strømforbruket en vindstille og skyet vinterdag.

Her er Norge i en unik posisjon, der vannkraften kan sørge for å produsere mer i timene uten vind eller solskinn, men også skru ned produksjonen når vinden blåser friskt eller solen står høyt på himmelen. Vannkraften brukes også som et batteri, der aktørene kan bruke energi for å pumpe vann opp i magasinene, for så senere å slippe det ned igjen gjennom turbinene og produsere kraft. Likevel vil det komme perioder hvor vannkraftprodusentene ikke alene klarer å holde en stabil kraftforsyning. Da må konsumentene på banen med fleksibilitet.

Konklusjon: Fremtidens kraftsystem byr på klare utfordringer når alle trenger mye strøm samtidig, men konsumentene kan sitte på mye av løsningen.

Ny teknologi løser effekt-utfordringene
Heldigvis har du som forbruker tilgang på ny og smart teknologi som lar deg koble ut noe av ditt eget forbruk i noen timer, og selge effekten du ikke bruker til andre.

En markedsplass for salg av effekt sørger for at det er du som bestemmer når det passer å koble ut, samt at de som trenger strøm minst, kobler ut først. Jo mer fleksibel du er på strømforbruk, jo lavere blir regningen din.

Vi går også mot en fremtid hvor det er elbiler overalt og husholdningsbatterier i hvert hjem. Alle disse batteriene vil også kunne utnyttes for å bidra til å dekke effekttoppene.

Konklusjonen: Ja, dette går bra
Et samfunn på 100% fornybar energi er definitivt mulig å få til. Vannkraften har vi allerede, som en solid base. Når sol og vind også kommer på banen for fullt, og den fornybare energien kobles med smarte hus og ny teknologi – så er vi på plass i 100% fornybarsamfunnet.

Det gjenstår å se om det blir barna mine eller barnebarna som får oppleve det. Min egen generasjon må uansett finne løsningene som tar oss dit.

Energikronikken er skrevet av Andreas Myhre, direktør krafthandel i LOS Energy

Pressekontakt Digital marknadskoordinator Sverige +46 720709639
Kolbjørn Hembre

Pressekontakt Administrerende Direktør Entelios Nordic +47 99530949

Entelios er Norges største strømleverandør til bedriftsmarkedet i privat og offentlig sektor. Vi bistår kunder i hele Norden med å oppnå et mer lønnsomt og fornybart energiforbruk. Dette gjør vi ved å tilby fornybar energi, spisskompetanse og innovative teknologiløsninger som sikrer kundene bransjeledende og klimavennlige energiløsninger. Selskapet er en del av Å Energi, et ledende norsk vannkraftkonsern.

Kjernevirksomheten i Entelios er styring av og handel med fornybar energi i det nordiske elektrisitetsmarkedet på vegne av våre kunder.

Entelios Nordic har 72 ansatte fordelt på lokasjonene Oslo, Arendal, Kristiansand, Stockholm, Gøteborg, Aalborg og Vantaa.
I Norden har Entelios ansvar for en kundeportefølje på over 20 TWh (årsforbruk til ca 1,3 millioner husholdninger).
Selskapet tilbyr 100 % fornybar energi garanti til alle oppdragsgivere.
Entelios er et heleid datterselskap av Å Energi