Nok en bunnotering i strømprisen // Entelios kraftkommentar uke 49

Nok en bunnotering i strømprisen // Entelios kraftkommentar uke 49

Som vi er blitt vant til i 2020, så settes det nye rekorder i strømprisen også for november. Den fellesnordiske systemprisen havnet på 6,32 €/MWh, Noe som er laveste novemberpris noensinne.

Områdeprisene varierte mye. Lavest av hovedstedene i Norden kom Oslo med 4,64 €/MWh, mens København havnet vesentlig høyere, på 35,71 €/MWh. Helsinki og Stockholm havnet på hhv. 27,62 €/MWh og 23,64 €/MWh

Store endringer i værbildet

For to uker siden kom det de største nedbørsmengdene så langt i 2020 på én uke. Det vannet som ikke rant rett ut i havet, fylte videre opp i allerede nesten fulle magasiner i hele Norden. Kortsiktig førte den store vannføringen til stort press i spotprisene, og sammen med mye vindkraft, blir presset på prisene ekstra stort. Milde temperaturer sørget i tillegg for lavere etterspørsel av strøm til oppvarming. Sist uke fikk vi endring været. Det tørket opp, og inn i denne uken har også temperaturene sunket mot mer normale temperaturer. I sum gir dette høyere etterspørsel av strøm, og mindre press i spotprisene. Derfor ser vi også et hopp i spotprisen på 400 %.

Terminmarkedet reagerer på været

Prisen for levering av strøm neste år, begynte å løfte seg i starten av forrige uke, fra bunnivåer på 11,75 €/MWh. Siden den gang har prisen nesten doblet seg. Markedsaktørenes forventning om ressurssituasjonen for neste år må være den viktigste faktoren for denne prisoppgangen. Tidligere værprognoser har pekt mot en mild og våt desembermåned, og at det sannsynligvis skulle vare ut vinteren. Nå har vi prognoser som åpner for normalt eller kanskje også litt kaldere, tørrere og mindre vindfullt vær i starten av vinteren – og det reagerer markedet på.

Samtidig som markedsaktørene leser stadig mer vinterlige værprognoser, så løfter også råvareprisene seg, noe som sørger for ekstra støtte i prisoppgangen vi ser nå.

Ukens tall:

Hydrologisk balanse: + 22,4 TWh (- 3,1 TWh)

Systempris: 10,52 €/MWh (+ 8,42 TWh)

Terminpris YR-21: 20,50 €/MWh (+ 4,25 €/MWh)

Historisk lave strømpriser i Norden // Entelios kraftkommentar uke 47

Mens prisene i Europa er på vei oppover sammen med andre råvarepriser, faller strømprisene i Norden kraftig den siste uken. Nedgangen i prisene gjelder både for spotprisene, og prisene flere år frem i tid. Prisforskjellen mellom Norden og Europa øker, og prisene som nå leveres i Norden og som kan sikres for fremtiden er historisk lave. Kanskje verdens laveste strømpriser.
Vaksineoptimisme løfte