Prisrekord og vindrekord i Norden // Entelios kraftkommentar uke 45

Prisrekord og vindrekord i Norden // Entelios kraftkommentar uke 45

Prisrekord og vindrekord i Norden

Smittespredningen av covid-19 har tatt seg opp den siste uken, noe som har sendt pessimistiske vinder gjennom de fleste markeder. Det meste av råvarer og aksjebørser er ned den siste uken, noe som preger kraftprisene i Europa og Norden.

Vannmagasinene er så å si fulle. I tillegg har vi fått voldsomme mengder med nedbør de siste dagene, dette gjør at de magasinene som ikke renner over, er nær på å bli fulle. På toppen av det hele har vi hatt ny rekord på vindkraftproduksjon i Norden. På mandag ble 35 % forbruket i Norden dekket av vindkraft. Det ble satt både norsk og svensk rekord i vindkraft.

Negative priser

Det samme været ser vi i Europa. Tyskland som har "for mye" vindkraft installert, sendte derfor negative priser både til Frankrike, Østerrike, Benelux, Baltikum og Norden i de første timene mandag. Vanligvis blir Norden mindre påvirket av slike ekstrempriser, men med den store vindkraftproduksjonen i Norden, var det ikke nok produksjon som greide å regulere ned, slik at de lave ekstremprisene også ble importert til Norden. De fleste prisområdene i Norden fikk negative priser, og også Systemprisen ble for første gang i historien priset til under null.

Ukens tall:

Hydrologisk balanse: + 18,7 TWh (+ 3,8 TWh)

Systempris: 10,88 €/MWh (- 6,53 €/MWh)

Terminpris YR-21: 18,65 €/MWh (- 1,50 €/MWh)

Andreas Myhre

Pressekontakt Direktør kraftforvaltning + 47 91 38 76 05