Kolbjørn Hembre, adm. direktør i Entelios

Sykehusinnkjøp inngår nytt energisamarbeid med Entelios

De nasjonale sykehusene bruker samlet nær 1 TWh årlig. Høye energipriser til tross har de fått redusert strømkostnadene med flere hundre millioner kroner de siste årene som følge av aktiv forvaltning og prissikring. – Entelios leverte det beste tilbudet, og vil fortsette som leverandør de neste årene, sier prosjektleder Per Scott Olsen i Sykehusinnkjøp HF.

I den foregående fireårsperioden har Sykehusinnkjøp HF fulgt en diskresjonær innkjøpsstrategi utarbeidet av Entelios. Det betyr at kraftforvalterne fikk et mandat til å handle fremtidskontrakter på strøm innenfor et gitt prisintervall som kunden har godkjent. Det gav gode resultater.

Sparte flere hundre millioner

Takket være strategien som lå til grunn i anskaffelsen, har norske sykehus unngått strømutgifter for mange hundre millioner kroner de siste par årene. Det hadde blitt vesentlig dyrere for sykehusene dersom man ikke hadde fulgt den forvaltningsstrategien

– Som innkjøper søker vi forutsigbarhet og en fornuftig pris. Selve produktet strøm er likt for alle. Det som differensierte tilbyderne var pris, kompetanse og kvalitet, sier Scott Olsen.

Vil sikre sykehusene best mulig betingelser

Entelios er Norges største leverandør av strøm til bedriftsmarkedet, og en del av Å Energi. Den nye avtalen har en varighet på to år samt en opsjon på ytterligere ett pluss ett år. Det å igjen bli den foretrukne energisamarbeidspartneren av Sykehusinnkjøp HF var ingen selvfølge.

– Vi er naturligvis både stolte og glade over å kunne fortsette arbeidet med å sikre sykehus over hele landet best mulig strømpriser. I tillegg er det ekstra hyggelig at vi har realisert så store besparelser for nettopp sykehusene. Disse midlene kan i stedet benyttes til andre gode formål i sektoren. Så er dette en aktiv og en krevende kunde, men den dynamikken har også vært med-virkende til at vi i de foregående årene sammen har generert så gode resultater. Derfor ser vi virkelig frem til det videre samarbeidet med Sykehusinnkjøp, sier adm. direktør Kolbjørn Hembre i Entelios.

Har store forventninger

Scott Olsen er samtidig tydelig på at fornyet tillit ikke reduserer forventningsnivået, snarere tvert om.

– Vi er en krevende kunde med store forventinger om at Entelios skal hjelpe oss med å innfri våre målsettinger, og at vi sammen skal skape gode resultater også i årene som kommer, sier Scott Olsen.

For ytterligere informasjon, vennligst kontakt:
Kolbjørn Hembre, adm. direktør i Entelios. Mobil: 995 30 949, e-post: kolbjorn.hembre@entetlios.com

Entelios er Norges største strømleverandør til bedriftsmarkedet i privat og offentlig sektor. Vi bistår kunder i hele Norden med å oppnå et mer lønnsomt og fornybart energiforbruk. Dette gjør vi ved å tilby fornybar energi, spisskompetanse og innovative teknologiløsninger som sikrer kundene bransjeledende og klimavennlige energiløsninger. Selskapet er en del av Å Energi, et ledende norsk vannkraftkonsern.

Pressekontakt Digital marknadskoordinator Sverige +46 720709639
    Kolbjørn Hembre

Pressekontakt Administrerende Direktør Entelios Nordic +47 99530949

Kjernevirksomheten i Entelios er styring av og handel med fornybar energi i det nordiske elektrisitetsmarkedet på vegne av våre kunder.

Entelios Nordic har 72 ansatte fordelt på lokasjonene Oslo, Arendal, Kristiansand, Stockholm, Gøteborg, Aalborg og Vantaa.
    I Norden har Entelios ansvar for en kundeportefølje på over 20 TWh (årsforbruk til ca 1,3 millioner husholdninger).
    Selskapet tilbyr 100 % fornybar energi garanti til alle oppdragsgivere.
    Entelios er et heleid datterselskap av Å Energi