LOS Energy har kåret Eramet Norway Kvinesdal til Sørlandets smarteste strømbruker i kategori bedrift. Kristiansand kommune er kåret til landsdelens smarteste offentlige strømbruker. Fra venstre på bildet Stine Skagestad fra Eramet Norway Kvinesdal,

Pressemelding -

Vant Sørlandets energipris 2017: Kristiansand kommune og Eramet Norway Kvinesdal er Sørlandets smarteste strømbrukere

Kristiansand kommune og Eramet Norway Kvinesdal er årets vinnere av Sørlandets Energipris. Begge har spart store beløp på smartere strømbruk.

Utmerkelsen hedrer virksomheter i privat og offentlig sektor som er smarte strømbrukere, og pådrivere for innovative klima- og strømsparetiltak.

– Både bedrifter og det offentlige taper store summer som de kunne spart ved smartere bruk av energi. Sørlandets Energipris vil inspirere flere til å bruke energi smartere, ved å sørge for at flere ser de gode erfaringene som allerede er gjort, sier Anders Gaudestad i LOS AS.

Eramet: Inspirerende arbeid gjennom flere tiår
– Eramet har imponert på alle våre kriterier, og er en fortjent vinner i kategorien bedrift etter å ha vært nominert for andre år på rad, sier Anders Gaudestad.

Eramet Norway Kvinesdal (ENK) var tredje bedrift i Norge til å bli sertifisert i Energiledelse i desember 2010. I finalen vant de foran Alloc og Asko Agder.

– Gjennom denne sertifiseringen ble energiarbeidet vårt satt i system, og vi er stolte over å oppnå kontinuerlige forbedringer på energibruk og energiutnyttelse uten å gjennomføre store investeringsprosjekter, sier Stine Skagestad, teknisk sjef i ENK.

– Det er inspirerende å se alt det gode arbeidet som er lagt ned og hvor store summer som kan spares på god energiledelse. Eramet har en lang historie med energisparing, helt tilbake til 70-tallet, og de har helt klart vært en pionér på dette feltet, sier Gaudestad.

– For oss er det en stor anerkjennelse å vinne Sørlandets Energipris. Vi setter veldig pris på at måten vi jobber på blir lagt merke til – og ikke bare de som får mange millioner til å sette i gang store enkeltprosjekter, sier Skagestad.

Kristiansand: Første ISO-sertifiserte kommune i Norge
Kristiansand kommune vant i kategorien offentlig i konkurranse med Arendal Havn og Sørlandet Sykehus HF, som også var i finalen. Arendal kommune KF vant prisen i fjor.

– Kristiansand kommune setter Sørlandet på kartet med strategisk og målrettet arbeid knyttet til energiledelse, og bør være en stor inspirasjon for andre bedrifter og kommuner, sier juryformann Anders Gaudestad i LOS AS.

Kristiansand ble i november 2016 den første kommunen i Norge som er ISO-sertifisert innen energiledelse etter ISO 50001.

Det kommunale fagenheten Kristiansand Eiendom har arbeidet godt med energiledelse i mange år.

- Vi er veldig stolte over å oppnå denne internasjonale sertifiseringen, som henger høyt. Energiledelse har vært prioritert i Kristiansand kommune siden 2007, og det er oppnådd svært gode resultater, forteller Hans-Christian Gram, eiendomssjef i Kristiansand kommune.

Dette er ikke første gang Kristiansand kommune hedres for god energibruk. På LOS Energy Day 2015 ble IKEA og Kristiansand kommune kåret til Norges beste virksomheter innen energiledelse.

– Juryen legger spesielt godt merke til at Kristiansand kommune har jobbet systematisk i mange år, og det investeres fortsatt mer i enøk-tiltak, sier Gaudestad.

Juryen i Sørlandets Energipris 2017 har bestått av eksperter innen miljø- og energiledelse: Linda Rabbe Haugen, energirådgiver i Rejlers, Torstein Thorsen Ekern, prosjektleder i Klimapartnere Agder, Helene Falch Fladmark, daglig leder i Eyde-klyngenog Anders Gaudestad, administrerende direktør i LOS AS.

Om LOS Energy

• LOS Energy består av rundt 75 ansatte med tilnærmet lik fordeling mellom Norge og Sverige.
  • LOS Energy betjener en kundeportefølje på over 22 TWh (årsforbruk til ca 1,3 millioner husholdninger) fordelt på alle nordiske land.
  • Dette gjør LOS Energy til den største energileverandøren i det norske bedriftsmarkedet, og en av de ledende aktørene i Norden.
  • Kjernevirksomheten er å redusere energikostnadene ved å selge, forvalte og identifisere energiløsninger tilpasset kundens behov.
  • LOS Energy har i 2015 og 2016 toppet EPSI Rating Norge sin uavhengige kundetilfredshetsanalyse.
  • LOS AS eier og driver merkevaren LOS Energy. Selskapet er Miljøfyrtårnsertifisert, medlem av Klimapartnere og tilbyr 100 % fornybar energi garanti til alle oppdragsgivere. LOS AS er et heleid datterselskap av Agder Energi AS med kontorer i Kristiansand, Oslo, Södertelje, Göteborg og Arendal.

Pressekontakt Digital marknadskoordinator Sverige +46 720709639
Kolbjørn Hembre

Pressekontakt Administrerende Direktør Entelios Nordic +47 99530949

Entelios er Norges største strømleverandør til bedriftsmarkedet i privat og offentlig sektor. Vi bistår kunder i hele Norden med å oppnå et mer lønnsomt og fornybart energiforbruk. Dette gjør vi ved å tilby fornybar energi, spisskompetanse og innovative teknologiløsninger som sikrer kundene bransjeledende og klimavennlige energiløsninger. Selskapet er en del av Å Energi, et ledende norsk vannkraftkonsern.

Kjernevirksomheten i Entelios er styring av og handel med fornybar energi i det nordiske elektrisitetsmarkedet på vegne av våre kunder.

Entelios Nordic har 72 ansatte fordelt på lokasjonene Oslo, Arendal, Kristiansand, Stockholm, Gøteborg, Aalborg og Vantaa.
I Norden har Entelios ansvar for en kundeportefølje på over 20 TWh (årsforbruk til ca 1,3 millioner husholdninger).
Selskapet tilbyr 100 % fornybar energi garanti til alle oppdragsgivere.
Entelios er et heleid datterselskap av Å Energi