Biologisk aktivt lyssystem med plug-and-play: ALICE Quadro-sett fra ESYLUX

Biologisk aktivt lyssystem med plug-and-play: ALICE Quadro-sett fra ESYLUX

Produsenten ESYLUX har utviklet ALICE Quadro-settene, en omfattende, utvidbar systemløsning som er enkel å installere og som skal gi mennesker best mulig lys på kontoret til enhver tid. Forskjellige kombinasjoner av master- og slavelamper med innebygde hightech-sensorer og intelligent belysningsstyring sørger for tilstedeværelses- og dagslysavhengig LED-takbelysning – med mulighet for individuell regulering av hver enkelte lampe. Med den mest avanserte versjonen kan man i tillegg til lysstyrke også tilpasse hvitfargen trinnløst, og SymbiLogic Technology fra ESYLUX er integrert. Resultatet er biodynamisk lys som gir bedre vitalitet, konsentrasjonsevne og helse på arbeidsplassen. Settene kan installeres med plug-and-play og når som helst utvides ved hjelp av integrerte DALI-grensesnitt, ved behov er master- og slave-lamper tilgjengelige enkeltvis.

Økonomisk stimulering, ros, forfremmelser – arbeidsgivere ser alltid etter muligheter for å motivere medarbeiderne og skape bedre stemning i firmaet, og dermed øke produktiviteten i selskapet. Produsenten ESYLUX har nå utviklet en systemløsning som i sin mest avanserte versjon skal bidra til det samme ved hjelp av innendørs belysning.

Integrerte sensorer – installasjon med pluggforbindelser
ALICE Quadro-sett består av fire lamper med forskjellige master/slave-kombinasjoner. I master-lampene befinner driverne for hele settet seg. "Det muliggjør svært rask installasjon av settet ved hjelp av RJ45-pluggforbindelser," forklarer Thorsten Pieper, produktsjef hos ESYLUX. Dessuten har master-lamper en integrert tilstedeværelsesdetektor og er dessuten utstyrt med ESYLUX Light Control, en sentral kontrollteknologi for belysningsstyring. Den sørger for dagslysavhengig konstantlysregulering for hele settet, og for at lyset bare lyser når mennesker er til stede. I en utvidet versjon kan hver slave-lampe få en egen lyssensor. "På den måten kan det realiseres en individuell konstantlysregulering for hvert enkelt belysningsområde," forklarer Pieper.

SymbiLogic for mer livskvalitet på arbeidsplassen
I den mest avanserte versjonen integrerer ESYLUX dessuten SymbiLogic Technology. Den sørger for å produsere et biodynamisk lys, der lysstyrken og fargen forandres i løpet av dagen, mens det orienterer seg etter det naturlige dagslyset. Det bidrar til sterk forbedring av vitalitet, konsentrasjonsevne og helse, ifølge en rekke vitenskapelige studier. Brukeren kan velge mellom forskjellige lysforløp som tilsvarer lysforholdene i en rekke verdensbyer ved ulike breddegrader. Også her sørger de integrerte sensorene for energieffektiv utnyttelse av dagslyset, og det sikres at en standardkonform minimal lysstyrke opprettholdes. På dette nivået kan brukeren til enhver tid overstyre lysfargen og forandre hvitnyansen trinnløst mellom 2700 og 6500 kelvin, og lagre kombinasjoner av lysfarge og lysstyrke i form av scenarier.

Omfattende utvidelser med DALI
Hvis fire lamper ikke er nok, kan settene danne grunnlaget i et omfattende system: De fire DALI-grensesnittene som er integrert i master-lampene kan kobles til opptil 25 andre lamper – for broadcast-drift i separate kanaler. Samtidig kan man integrere ekstra tilstedeværelsesdetektor for å utvide registreringsområdet, og bruke DALI Switch fra ESYLUX til tilstedeværelsesavhengig kobling av konvensjonelle apparater, f.eks. HVAC. "Da blir Quadro til en produsentoverskridende løsning", sier Pieper.

For mindre installasjoner kan master- og slavelamper fås enkeltvis, i tillegg til settene med SymbiLogic er utførelser med 3000 eller 4000 kelvin tilgjengelige. For å tilfredsstille kravene til blendingsfri belysning av skjermarbeidsplasser, kan settes utstyres med en optimert diffuser ved behov. De egner seg for innfelt eller utvendig montering i tak, og har LED-lamper med spesielt lang levetid (50 000 t LM80B10). Betjening av settene skjer med 230 V-trykknapp, fjernkontroll eller Bluetooth.