Utendørslamper for individuelle og smarte konsepter – ALVA-serien fra ESYLUX

Utendørslamper for individuelle og smarte konsepter – ALVA-serien fra ESYLUX

Produsenten satser på høy lyskvalitet med fleksibel styring når porteføljen for utendørsbelysning skal utvides

Automatiseringsspesialisten ESYLUX presenterer en ny serie for utendørsbelysning. Den overbeviser med en robust og motstandsdyktig konstruksjonsform, en smussavvisende lotuseffekt, LED-basert lyskvalitet og en valgfri styring som både er smart og fleksibel. Pullert- og husnummerlysene i ALVA-serien er tilgjengelige med integrert bevegelsesdetektor for en behovstilpasset og energibesparende lysautomatisering. I tillegg kan pullertlysene leveres med støtte for DALI, slik at de kan integreres i lysstyringssystemer og dermed gi en helt unik lyssetting. Serien blir også utfylt med en rekke Up-Downlights, som sørger for en spesielt virkningsfull fasadebelysning.

Det viktigste med en utendørsbelysning, ved siden av en robust konstruksjon, er at den gjør det lettere å orientere seg samt at den viser flater og objekter fra sine beste sider. Den som stiller enda større krav til belysningen, kan benytte seg av det som allerede står til disposisjon innendørs: En smart styring som sørger for riktig lys til alle slags behov og større energieffektivitet.

Pullertlys med DALI for individuell og behovstilpasset belysning
Pullertlysene i ALVA-serien til ESYLUX skal i denne sammenheng stå for helt ny lyskvalitet. De er tilgjengelige med normal bryterdrift, men også med integrert DALI-EVG. "Brukeren får dermed også muligheten til å innlemme utendørsbelysningen i overordnede systemer for lysstyring, slik at man kan opprette egne lyssettinger og stemninger", sier produktsjef Thorsten Pieper. I den mest avanserte varianten kan lysene automatiseres enten individuelt eller i nettverk takket være den integrerte bevegelsesdetektoren og den innebygde busspenningsforsyningen. De har også orienteringslys og en skumringsbryterfunksjon. For optiske lysalternativer tilbyr ESYLUX lyshoder på pullertlys med enten glassklare deksler eller opal-deksler. Med disse dekslene kan lysstrålens vinkel innskrenkes opptil 360 grader.

Fleksible husnummerlykter og Up-Downlights for virkningsfullt lys
Videre komponenter i serien: Husnummerlykter, som er tilgjengelige med enkle brytere eller integrert bevegelsesdetektor, samt tilhørende orienteringslys- og skumringsbryterfunksjon. Alle lys av denne typen har en tastebetjening, slik at brukeren har muligheten til å endre lys- og driftstilstander manuelt. De kan også monteres på vegg eller i tak for gangveibelysning. Videre presenterer ESYLUX nye Up-Downlights for fasader. De gir belysning både oppover og nedover, noe som resulterer i en spesiell lyseffekt på utvendige vegger. I tillegg gir lyskransene som er innarbeidet i konstruksjonen, ekstra glans til fasaden. Lyshodene på Up-Downlights og husnummerlys har blitt utformet med opal-deksler.

Lotuseffekt og høy lyskvalitet
For å gi størst mulig beskyttelse til lysene i serien har ESYLUX plassert dem i robuste aluminiumshus med beskyttelsesgrad eller -klasseverdier på IP 65 og IK 09. Husene leveres i fargene hvit eller antrasitt, og de valgfrie integrerte bevegelsesdetektorene er tilpasset disse fargevalgene. Videre får husene et pulverbelegg for en spesielt god smussavvisende lotuseffekt. De energieffektive LED-ene sørger for høy lyskvalitet i serien: ESYLUX tilbyr hele serien i enten 3000 eller 4000 kelvin, begge med gjennomgående høy fargekonsistens i en tretrinns MacAdam-ellipse. De gode verdiene i henhold til fargegjengivelsesindeksen CRI og fargekvalitetsskalaen CQS (Color Quality Scale) sikrer en naturlig fremstilling av omgivelsene, og den høye forventede levetiden til LED-ene på 50 000 timer (LM80B10) sikrer lang levetid for serien i sin helhet.