-Godt alternativ for 1-åring

SuperSmolt-programmet er ikke kun egnet for produksjon 0-åring. Lerøy Midnor er blant selskapene som har sett klare fordeler også ved bruk på 1-åring.

Smoltifisering ved hjelp av SuperSmolt-metoden er så langt mest brukt i 0-åringsproduksjon. Ettersom fisken smoltifiserer uten mørkestimuli vokser den optimalt gjennom hele prosessen i settefiskanlegget, og kan derfor settes ut både større og tidligere med tanke på å oppnå best mulig vekst i sjøen før vinteren setter inn. Samtidig er det 1-åringsproduksjonen som ofte er den mest problematiske med tanke på en vellykket smoltifisering. 1-åringen varierer mye mer i smoltstatus enn 0-åringen. En kan ha fisk som smoltifiserer, fisk som er smolt og fisk som desmoltifiserer i en og samme gruppe. Dette gjør at overføring til sjø kan være problematisk med tanke på godt fôropptak og vekst. Mange anlegg har derfor benyttet SuperSmolt også på 1-åringen. Metoden holder fisken i smoltvinduet, uten fare for desmoltifisering, fram til hele gruppen har synkron smoltstatus og riktig størrelse for utsett. Muligheten for å holde fisken i smoltvinduet gir oppdretteren stor fleksibilitet i forhold til utsettidspunkt.

Lerøy Midnor Belsvik er blant settefiskanleggene som har erfaring med bruk av SuperSmolt på 1-åring. I fjor benyttet anlegget metoden på en gruppe fisk av islandsk avstamming. Fisken hadde hatt dårlig tilvekst gjennom vinteren og begynte å smoltifisere ved for lav størrelse. At fisken ble satt på SuperSmolt-programmet hindret desmoltifisering og problemene dette ville medført.

-Vi brukte SuperSmolt for å holde fisken i smoltvinduet og samtidig få den stor nok. SuperSmolt er et veldig godt alternativ når man har slike behov, sier Jan Frode Snekvik, driftsleder for anlegget i Belsvik.

Den samme ”problemgruppen” av fisk skulle etter hvert vise seg å bli alt annet enn et problem.

-Fisken har vært en kjempesuksess. Islandsfisken har slått alle de andre gruppene i sjøen, sier han.

Settefiskanlegget i Belsvik er nå revet for å gi plass til et nytt anlegg som er under oppbygging. Andre norske settefiskanlegg har imidlertid planlagt å introdusere SuperSmolt i årets 1-åringsproduksjon.

-Så lenge temperaturen er kommet over et visst nivå fungerer SuperSmolt veldig godt på 1-åring. Den viktigste fordelen er utvilsomt at hele gruppen sikres god smoltstatus ved utsett. Det settes nok ut for mye 1-åring i Norge der den største fisken er desmoltifisert. Fisken overlever, men spiser dårlig. God smoltfysiologi er en forutsetning for en god start i sjøen, sier Arthur Lyngøy, veterinær og daglig leder i ACD Pharmaceuticals AS.

For ytterligere spørsmål om SuperSmolt, kontakt Europharma:

Richard Torissen, tlf: 482 00 046

Alf Frøyse, tlf: 482 04 930

Sist oppdatert (mandag 14. mars 2011 16:05)

• Helse, sykepleie, legemiddel

• supersmolt-programmet