Jobben krever mer enn bare programmering: Det hender at jeg blir sittende «i midten», som et knutepunkt mellom folk fra ulike team eller avdelinger, og at jeg må koordinere samarbeid og kommunikasjon, sier seniorkosulent, Kjartan Lerøy, i Experis.

Experis: Møt Kjartan Lerøy, seniorkonsulent i Experis

I Experis er vi så heldig å ha over 500 flinke konsulenter som i tillegg til solid erfaring innen sitt fagområde, bidrar til å gjøre både vår og våre kunders arbeidshverdag hakket lysere. Vi ønsker å benytte anledningen til å vise frem noen av våre dyktige kolleger. Kjartan Lerøy som jobber som seniorkonsulent i Experis Bergen.

Kan du kort beskrive stillingen og oppgavene dine?

Som utvikler jobber jeg mye med å utvide og forbedre eksisterende systemer hos kunder, eller få systemer til å snakke bedre sammen med hverandre. Jobben krever imidlertid mer enn bare programmering: Det hender at jeg blir sittende «i midten», som et knutepunkt mellom folk fra ulike team eller avdelinger, og at jeg må koordinere samarbeid og kommunikasjon. Å få en klar felles forståelse av hva som faktisk skal gjøres kan av og til være halve jobben.

Hvor jobber du mest, på kontoret, på hjemmekontoret eller ute hos kunder?

Så langt har jeg kun jobbet ute hos kunde.

Kan du fortelle litt om prosjektet/prosjektene du har jobbet med i det siste?

Den siste tiden har jeg jobbet med to prosjekter parallelt. Det første går ut på å utarbeide nye og bedre arbeidsprosesser i forbindelse med database-utvikling; automatisering, versjonskontroll og arkivering av skript i en kompleks applikasjon med ulike under-produkter, og med en felles database i bunnen.

Det andre prosjektet jeg jobber med er en applikasjon som produserer tids- og kostnadsestimater for oljeboring ved bruk av statistiske simuleringer. Akkurat nå holder vi på å integrere mot et nytt «intelligent» system som skal hjelpe oss med å hente inn mer relevante referanse-data fra tidligere bore-prosjekter. Disse vil bli brukt for å forbedre simuleringene, og forhåpentligvis gi bedre estimater.

Hvor lenge har du jobbet som utvikler?

Jeg tok noen mindre utviklings-oppdrag under studietiden, men har jobbet fulltid som utvikler siden jeg fullførte Mastergraden i 2010.

Hva var det som fikk deg interessert i programmering?

Det begynte nærmest som en slags lek i ungdomsårene, da jeg oppdaget gleden ved kunne skape noe ved hjelp av kode, og se at det fungerte slik jeg hadde tenkt. Senere utviklet hobbyen seg til det opplagte karrierevalget.

Hva slags utdannelse har du?

Jeg har en Bachelor i IT fra NITH, og en Mastergrad i bioinformatikk fra Universitetet i Bergen. En fin blanding mellom «business-rettet» IT, og den mer akademiske varianten altså.

Hvilke plattformer utvikler du vanligvis for?

Jeg har i hovedsak jobbet som fullstack-utvikler mot diverse Microsoft-teknologi, men er også komfortabel med Linux.

Hvilken pc-plattform/OS foretrekker du selv å bruke?

Det blir som regel Windows, men med noen innslag av verktøy man gjerne forbinder mer med Linux. Git Bash dekker behovet når jeg trenger å jobbe via kommandolinje, og heldigvis finnes det støtte for Vim i de viktigste utvikler-verktøyene (Visual Studio og Visual Studio Code).

Hvilke programmeringsspråk benytter du?

I jobb-sammenheng blir det stort sett C#, med noen innslag av Powershell-skript, PL/SQL, og java script. Privat har jeg eksperimentert med litt forskjellig opp gjennom årene, og jeg er alltid klar for å lære noe nytt om det kan være nyttig.

Hva er favorittspråket og hvorfor?

Det er vanskelig å si. Jeg trives godt med C#, men skulle også gjerne jobbet mer med Python, som er bygget på en filosofi og kultur jeg gjerne støtter. Clojure (Lisp) er også fascinerende, både fordi det er så fleksibelt, og fordi det skiller seg fra mange andre språk.

Hva har du åpent på desktopen på jobb?

Utenom epost/kalender og den obligatoriske nettleseren (fortrinnsvis Vivaldi), så er det som regel Visual Studio for C#-koding, og Visual Studio Code for all annen tekst-redigering. I tillegg har jeg gjerne et eller flere terminalvinduer i form av Git Bash, og Spotify i bakgrunnen.

Hva slags oppgaver liker du best å jobbe med?

Variasjon er fint. Jeg trives med å veksle mellom å skape noe ved hjelp av kode, og det å diskutere nye konsepter og meisle ut ideer sammen med andre. Det viktigste er at jeg får bruke kompetansen min til å være med og skape noe nyttig og betydningsfullt, og å hjelpe andre til å gjøre det samme.

Hvordan sørger du for å holde deg faglig oppdatert?

Det blir gjerne noen timer hver måned på kurs-sider som Pluralsight og Cybrary. Jeg har et stykke å kjøre til jobb, så da er det greit med noen podcasts i bilen. Ellers får jeg med meg litt faglig fra ulike medier som Twitter, Slack og diverse nyhetskilder, og ikke minst ved å prate med andre utviklere. Man går aldri tom for nye ting å lære seg i denne bransjen.

I din tid som utvikler, hva er det som har utviklet seg mest?

Det skjer hele tiden mye nytt. Den store opplagte trenden er vel sky-arkitektur, og alt som følger med det. Personlig syns jeg også det er interessant å se hvordan åpen kildekode og åpne standarder har fått større aksept blant noen av de største aktørene i bransjen.

Hvordan ser du utviklingen går videre?

Jeg ser vel egentlig for meg mer av det samme: Stadig mer flytting til og utvikling i «skyen»; videreutvikling av container-teknologi, og stadig mer integrering mellom ulike systemer. Parallelt med dette tror jeg sikkerhet kommer til å bli stadig viktigere, og at det blir en utfordring for mange.

Har du bidratt til åpen kildekode?

Dessverre har det ikke blitt så mye av det, men det kan hende det blir noe i fremtiden? Vi får se!

Blir det noe programmering utenom jobben?

Det hender det blir litt eksperimentering innimellom, når tiden strekker til.

Har du noen andre hobbyer?

Det hender jeg tar meg en tur på pub-quiz med det faste laget vårt. Utover det går tiden stort sett med til diverse aktiviteter med familien.

Hva gleder du deg mest over ved å jobbe som utvikler?

Det en glede å få være med og løse problemer, skape noe nyttig, og realisere mål sammen med andre. Planen for et nytt utviklingsprosjekt er ofte bare en grov skisse i starten. Det skjer ofte store endringer underveis, noe som gir spennende utfordringer, og gode muligheter til å være med og påvirke ulike deler av prosessen selv.

Opplever du at jobben som utvikler har noen negative sider?

Det kan være stor kompleksitet og usikkerhet knyttet til et prosjekt. Står man fast kan det føles frustrerende, og ansvaret kan bli tyngende. Da hjelper det gjerne å ta et steg tilbake og forsøke å se det store bildet; da finner man som regel en vei forbi hinderet.

..........................

Experis er Norges største konsulent- og rekrutteringsselskap med over 500 konsulenter. Vi tilbyr rekruttering av ledere og nøkkelpersoner og høyt kvalifiserte konsulenter med kompetanse innen IT, ingeniørfag og økonomi. Blant våre kunder finner du over 90 prosent av Norges største børsnoterte selskaper. Experis er en del av ManpowerGroup og er kåret til et av verdens mest etiske selskaper. Les mer på experis.no.