Som konsulent så er min oppgave også å gjøre resten av teamet gode, sier Sondre Naustdal, regionalt fagansvarlig innen arkitektur og utvikling i Experis Bergen.

Experis: Møt Sondre Naustdal, regionalt fagansvarlig arkitektur og utvikling i Experis

I Experis er vi så heldig å ha over 500 flinke konsulenter som i tillegg til solid erfaring innen sitt fagområde, bidrar til å gjøre både vår og våre kunders arbeidshverdag hakket lysere. Vi ønsker å benytte anledningen til å vise frem noen av våre dyktige kolleger. Først ut er Sondre Naustdal som jobber som regionalt fagansvarlig innen arkitektur og utvikling i Experis Bergen.

Kan du kort beskrive stillingen og oppgavene dine?

Som konsulent så er min oppgave også å gjøre resten av teamet gode. Det er menneskene i teamet som er viktig og hvordan vi løser oppgavene sammen. Jeg blir ofte sett på som sikkerhetsfyren, og prøver å påpeke sikkerhetssvakheter som kan bli bedre. Sikkerhet starter med riktig arkitektur fra begynnelsen av. Her er elementer som Security-by-design sentrale.

Hvor jobber du mest, på kontoret, på hjemmekontoret eller ute hos kunder?

Er stort sett ute hos kunde, men jobber 20% inhouse med ulike oppgaver knyttet til faglig utvikling hos både meg selv og resten av teamet. Hos kundene jobber med gjerne i utviklingsteam og på prosjekter sammen med både kundenes egne ansatte og med andre innleide konsulenter.

Kan du fortelle litt om prosjektet/prosjektene du har jobbet med i det siste?

Det prosjektet jeg jobber mest med nå er infrastruktur rundt et produkt som skal tilgjengeliggjøre store mengder «corebuisness» informasjon på kryss av disipliner, hos en stor aktør i energibransjen. Et spennende prosjekt med et hav av muligheter!

Hvor lenge har du jobbet som utvikler?

Min første betalte jobb som utvikler, var for vitensenteret i Tromsø, hvor jeg lagde en Lego Segway robot som ble brukt i en installasjon. Dette var i studietiden og har jobbet med utvikling i ca 9 år siden det.

Hva var det som fikk deg interessert i programmering?

Jeg var tidlig fasinert av datamaskiner, og har alltid likt å gå inn å se på og endre det som var mulig. Et eller annet sted på veien så lærte jeg noe programmering, men det ble mer formelt i bachelor graden.

Hva slags utdannelse har du?

Jeg har en Bachelor i Datasikkerhet fra Universitetet i Tromsø. Der var jeg borti en del grunnleggende systemforståelse som jeg lever godt på å ha. Men læringen tar aldri slutt. Utdannelsen var et fundament å bygge videre på. Prosjektene jeg jobber på er der hvor jeg virkelig tilegner med kompetanse.

Hvilke plattformer utvikler du vanligvis for?

Jeg forsøker å være så multi-plattform som mulig og ikke begrenset til en plattform. Da blir jeg mindre fanget av buzzwords og forbigående trender rundt systemutvikling. Som konsulent er det også viktig å ha et bredt fokus, slik at man kan bidra på ulike prosjekter og gjerne på flere områder i prosjektene.

Hvilken pc-plattform/OS foretrekker du selv å bruke?

Windows/linux, gjør sjelden ting som ikke fungerer på kryss av de platformene. Jobb pcen har windows, men har alltid tilgang til ett linuxmuljø.

Hvilke programmeringsspråk benytter du?

Go, Typescript, C#, C/C++ og Python. Det er lurt å ha flere verktøy, og dette er de som ligger øverst i skuffen.

Hva er favorittspråket og hvorfor?

Har ikke ett men heller en del favoritt aspekter ved forskjellige programmeringsspråk. Liker best de som gir deg robust kode og lar deg utforske når du trenger det.

Hva har du åpent på desktopen på jobb?

VS Code, Slack, en terminal og en nettleser er alltid oppe. Så jeg blir på en måte blind på det ene øyet om jeg ikke har to skjermer.

Hva slags oppgaver liker du best å jobbe med?

Dele nye teknologier/prinsipper med mine kolleger. Jeg liker veldig godt å dele det jeg kan og lære det andre kan.

Hvordan sørger du for å holde deg faglig oppdatert?

Jeg er aktiv på å delta på samlinger/foredrag som blir holdt her i Bergen og prøver å få kommet meg på de konferansene hvor de tar opp temaer/teknologier jeg er interessert i.

I din tid som utvikler, hva er det som har utviklet seg mest?

Bedre verktøy, mer fokus på «craftmanship» og team arbeid. Jeg synes også det er en trend at flere «ikke-utviklere» blir dratt med i produktutvikling, noe jeg synes er veldig bra. Det stiller også litt krav til oss utviklere om ikke kun snakke stammespråk, men forsøke å oversette tekniske problemstillinger til forretningsspråk.

Hvordan ser du utviklingen går videre?

Jeg har fått se inntoget av CI i utviklingsprosessen. Automatisert utvikling. Maskinlæringsorientert programmering, er og noe jeg tror kommer til å bli en ting.

Har du bidratt til åpen kildekode?

Ja, en stor del av prosjektet jeg jobber med er ønsket som åpen kildekode. I tillegg så har jeg noen prosjekter jeg driver selv. Ellers er jeg med på å bidra med konstruktiv kritikk/ «issues» til de prosjektene jeg selv bruker som er åpen.

Blir det noe programmering utenom jobben?

Det blir noe programmering på hobbybasis ja. Jeg er skikkelig nysgjerrig på nye ting, og spesielt når «produktet» er gratis og det er bare å laste ned og kompilere. Noen ganger er det også kjekt å kunne automatisere oppgaver jeg sitter med.

Har du noen andre hobbyer?

Jeg spiller bass i ett par prosjekter, bl.a. ett «necro-punk» band og en jazz trio.

Og så trener judo når jeg har tid.

Hva gleder du deg mest over ved å jobbe som utvikler?

Jeg liker å lage løsninger sammen med andre.

Det å lage noe som gjør hverdagen enklere, mer produktiv for brukerne gir meg en følelse av at slitet er verdt det.

Opplever du at jobben som utvikler har noen negative sider?

Det kan være ganske mentalt krevende å tenke over alle scenarioer koden din kan brukes, og veldig lite tilfredsstillende om den ikke blir tatt i bruk.

Hva er den mest rareste jobben eller oppdraget du har hatt?

Jeg jobbet en sommer på mottakslageret på Fretex. Der mottok de en del møbler som av forskjellige grunner ikke kunne selges videre. Og siden det var forskjellige priser på forskjellige typer avfall (glass, tre, metall og rest avfall), så ble disse møblene nødt til å demonteres til sine bestanddeler. Så den sommeren jobbet jeg som møbelknuser, hvor verktøyene var øks og slegge.

..........................

Experis er Norges største konsulent- og rekrutteringsselskap med over 500 konsulenter. Vi tilbyr rekruttering av ledere og nøkkelpersoner og høyt kvalifiserte konsulenter med kompetanse innen IT, ingeniørfag og økonomi. Blant våre kunder finner du over 90 prosent av Norges største børsnoterte selskaper. Experis er en del av ManpowerGroup og er kåret til et av verdens mest etiske selskaper. Les mer på experis.no.