Ikke glem den digitale hygienen!

Ikke glem den digitale hygienen!

Korona-utbruddet forandrer hvordan mange av oss jobber, og det skaper nye digitale sårbarheter og trusler. Karantene og hjemmekontor er den nye hverdagen for mange, men pass på at ikke den digitale sikkerheten blir glemt.

Her er våre sikkerhetstips:

1. Følg arbeidsplassens retningslinjer for arbeid hjemmefra.
  2. Kriminelle utnytter allerede situasjonen, og sender Korona-relatert phishing. Vær spesielt oppmerksom på uventede e-poster som handler om virusutbruddet, og der noen ber om personlig informasjon som passord eller betalingsinformasjon.
  3. Vi vet fra tidligere at sosiale medier blir brukt til svindel i slike situasjoner. Dersom en bekjent sender en melding og ber om penger fordi han eller hun er strandet i utlandet, vær på vakt. Dobbeltsjekk gjerne på telefon eller SMS.
  4. Det er også kjent at noen nettsteder utgir seg for å ha oppdatert informasjon om pandemien, men som i virkeligheten sender digitale virus til de besøkende. Vi anbefaler å bruke offentlige eller velkjente kilder til informasjon.
  5. Pass opp for falsk informasjon. Dette spres på sosiale medier, på e-post og på nettsteder. Vær kildekritisk, og ikke del videre informasjon du mistenker kan være falsk. Husk at falske nyheter om smittevern kan være helseskadelige, og det kan også være en del av en påvirkningsoperasjon for å skape frykt og kaos. Les mer om falske nyheter her: Falske nyheter

Nasjonalt cybersikkerhetssenter (NCSC) har publisert følgende varsel: Varsel i forbindelse med koronaviruset

Experis Cybersecurity ønsker dere alt godt i denne krevende tiden.