Gry Pedersen, Jørg Scholz, Yngve Kvia, Stig Kastmo og Kai Johannessen.

Fasadgruppen etablerer seg i Stavanger gjennom to nye oppkjøp

Fasadgruppen fortsetter å ekspandere i Norge og etablerer seg i Stavanger gjennom oppkjøp av de to selskapene RSM Fasade AS («RSM») og Rogaland Blikk AS («RB»).

RSM ble etablert i 1999 og er et av de største fasadeselskapene på Vestlandet med en sterk markedsposisjon i og rundt Stavanger. Selskapet har spesialisert seg på renoveringsprosjekter med kompetanse innen muring, pussing og maling. RSM har 19 heltidsansatte og omsatte for 49 millioner kroner i 2020.

RB ble etablert i 2017 og deler lokaler med RSM. Virksomheten fokuserer på installasjon av fasadepaneler, tak og blikkarbeid innen både nybygg og renovering. RB har 10 heltidsansatte og omsatte for 18 millioner kroner i 2020.

«Vi fortsetter å vokse i Norge, og gjennom disse to oppkjøpene har vi et godt utgangspunkt å bygge videre på i Stavanger og omegn. Fasadgrupen er fra før av sterkt representert i Oslo. Dermed blir RSM og RB et utmerket supplement som setter oss på kartet vest i landet og styrker våre markedsandeler på det norske markedet generelt», sier Pål Warolin, adm.dir. og konsernsjef i Fasadgruppen.

«Vi har med interesse fulgt Fasadgruppens etablering i Norge og gleder oss nå over å få være med og bygge ut virksomheten også på Vestlandet. RSM og RB har begge sterke lokale markedsposisjoner i Stavanger, og vi ser frem til å starte samarbeidet og dele beste praksis med våre kolleger i Fasadgruppen», sier Yngve Kvia, adm.dir. for RSM.

Fasadgruppen finansierer oppkjøpet av samtlige aksjer i RSM og RB med tilgjengelige kredittfasiliteter og egne kontanter. Selgerne har forpliktet seg til å reinvestere en del av kjøpesummen ved å kjøpe eksisterende aksjer i Fasadgruppen for et beløp tilsvarende 10,8 MNOK innen tre måneder. Aksjene som kjøpes gjennom reinvesteringen er gjenstand for et salgsforbud (såkalt lock up-forpliktelse) til 12. mai 2022. Fullføringen av oppkjøpet er ikke underlagt noen vilkår for gjennomføring, og både RSM og RB blir derfor umiddelbart en del av Fasadgruppen.

For mer informasjon, vennligst kontakt:
Pål Warolin, adm.dir. og konsernsjef Fasadgruppen Group AB, tel. +46 70 925 52 01.

Kategorier

Fasadgruppen Group AB er Nordens største og Sveriges eneste riksdekkende totalleverandør av holdbare fasader med lokal tilstedeværelse, konkurransedyktige priser og lang erfaring med fasader. Virksomheten bygger på lokalt forankrede entreprenørdrevne foretak med tydelig fokus på samarbeid, engasjement og kompetanse.

Vi arbeider på det nordiske markedet og våre kunder er hovedsakelig eiendomsbesittere, konsulenter, borettslag, byggeselskaper, kommuner, fylker og stat.

Fasadgruppen er i en ekspansjonsfase og markedsledende i bransjen. Konsernet omsetter for 1.5 milliarder svenske kroner og har 800 ansatte. Hovedkontoret er plassert i Stockholm.

Martin Jacobsson

Pressekontakt Administrerende direktør Fasadgruppen +46 (0)72-556 42 28

Nordens største og Sveriges eneste riksdekkende totalleverandør

Fasadgruppen Group AB er Nordens størstealleverandør for alle utvendige fasader. Vi leverer energieffektive
og bærekraftige bygg – slik som fasader, vinduer, balkonger og tak. Virksomheten bygger på lokalt forankrede entreprenørdrevne foretak med tydelig fokus på samarbeid, engasjement og kompetanse.

Fasadgruppen er i en ekspansjonsfase og markedsledende i bransjen. Hovedkontoret er plassert i Stockholm.