FOLKEHELSE-SUKSESS: Søstrene Liv Karin (t.v.) og Kjersti Kval brenner for å hjelpe andre.

Braksuksess med folkehelsetrening på Toten

På rekordtid er søstreneLiv Karin og Kjersti Kvals folkehelsesenter på Lena blitt Norges mest populæreFeelgood-avdeling.

I fjor satset Liv Karin Kval (63)på drømmen om å starte sitt eget folkehelsesenter. Det angrer hun ikke på i dag.På rekordtid er nemligsenteret på Lenablitt en braksuksess. Nylig bikket Feelgood Toten over 400 medlemmer - noesom betyr at det erNorges største og mest populæreFeelgood-senter.

Feelgoods unike folkehelsetreningbaserer seg på tolv selvgående, motoriserte treningsapparater. En full treningsøkt tar cirka 40 minutter og aktiverer hele kroppen på en trygg, enkel og effektiv måte.

Treningssenterkjeden har opplevd en eksplosiv vekst de siste årene, og teller i dag over 50 sentre i Norge i tillegg til avdelinger i Tyskland, Østerrike og Spania.

Det mest populære senteret drives av Liv Karin på Østre Toten:

- Jeg brenner for å hjelpe andre og tilbakemeldingene har vært helt overveldende. Feelgood er avhengigshetsskapende, sier Liv Karin.Hun påpeker samtidigat suksess ikke kommer av seg selv.

-Et Feelgood-senter driver ikke seg selv. Det handler om å være til stede ogvære flink med mennesker.Vi som jobber her, er opptatt av å skape en god relasjon til alle medlemmene, utdyper Feelgood-eieren.

MEDLEMSREKORD: Varaordfører i Østre Toten, Tove B. Skjoldal Karlsen,klippet snora da Feelgood Toten åpnet dørene for et drøyt år siden. Nå harsenteretover 400 medlemmer, og er Norges mest populære.

Plass til flere

Christian Bache, markedssjef i Feelgood, er både imponert og stolt over det som har skjedd på Feelgood Toten.

- Dårlig helse og livsstilsrelaterte sykdommer koster samfunnet mange milliarder kroner årlig. Vi ser at Feelgood-konseptet muliggjør fysisk aktivitet for folk flest, sier Bache.

- Feelgood er et folke­helse­kon­sept som er startet med hjertet, og Feelgood Toten er et prakteksempel på dette.

Selv om Feelgood Toten nå har bikket 400 medlemmer, påpeker Liv Karin Kval at de har plass til flere.

- Det flyter fint. Gjennom å følge med på hjemmesiden vår, kan man se når det er minst belastning på senteret om man ønsker å trene på et tidspunkt med lite folk.¨

- Så får vi heller se på mulighetene for å utvide etter hvert, hvis det skulle bli behov, sier hun.

LAVTERSKEL-TILBUD: Med Feelgoods maskiner kan brukerne trene trygt og effektivt.

Økte strømutgifter rammer ikke kundene

Liv Karin kan også berolige befolkningen på Toten med at markedets sjokkpriser påstrøm, ikke skal gå utover treningstilbudet til eksisterende og eventuelle nye medlemmer:

- Hadde vi måttet leggened eller begrense kapasiteten, vet jeg mange ville blitt skuffet. Selv om strømutgiftene nærmest er fordoblet siden i fjor, vil ikke dette påvirke driften.

Markedssjef Bache sier det er helt naturlig for Feelgood-sentrene å merke prisøkningen på strøm, men understreker samtidig flere fordeler ved å drive treningssentrene i mindre lokaler.

- Sammenlignet med flere av landets største treningssentre, har Feelgood-sentrene et vesentlig lavere forbruk av strøm. Det hjelper også på at vi ikke har installert garderober eller dusj. Mange i treningssenterbransjen frykter for fremtiden etter den voldsomme økningen av strømutgiftene, men det er ikke et tema hos oss i Feelgood, understreker Christian Bache.

MARKEDSSJEF I FEELGOOD: Christian Bache forklarer at Feelgood tilrettelegger trening for alle.

Ser hvert enkelt medlem

Liv Karin Kvalforteller at de som driver senteret, vil at hvert enkelt medlem skal føle seg unik. Sentereieren har over 30 års arbeidserfaring som sykepleier, og i dag jobber hun 60 prosent som demensrådgiver ved siden av å drive Feelgood-senteret på Lena.

- Vi lytter når folk har en historie å fortelle, og vi lærer oss navnet til medlemmene våre. I tillegg har vi som jobber her, kompetanse om kropp, trening og helse – vi har fokus på å se helheten og hele mennesket, ikke bare hvert enkelt problem eller diagnose.

Og at treningen har god effekt er det liten tvil om. Daglig får de tilbakemeldinger fra medlemmer om økt livskvalitet der man føler seg mykere og sterkere.

- Jeg har jobbet som sykepleier i over 30 år, men dette er den beste og mest givende jobben jeg har hatt. Hit kommer folk som tidligere aldri har turt å oppsøke et treningssenter og som nå kjenner at de mestrer det å trene. Det er fantastisk!

I tillegg trekker Liv Karin frem det sosiale aspektet som en viktig suksessfaktor, der Feelgood fungerer som en viktig møteplass for mange. Kaffekroken på treningssenteret er en sosial arena for medlemmene. Her er det mye latter og glede.