Feelgood-trening gjorde lamme Elisabeth (19) frisk: - Nå kan jeg gå igjen!

Feelgood-trening gjorde lamme Elisabeth (19) frisk: - Nå kan jeg gå igjen!

I 2020 ble skiskyttertalentet Elisabeth Hartz Braathen (19) lam fra livet og ned. Beskjeden fra legene var klar: Du kommer aldri til å kunne gå igjen. Men for tre uker siden skjedde mirakelet: Modum-jenta reiste seg fra rullestolen: - Det er Feelgood-treningen sin skyld at jeg står og går på egne bein i dag, sier Elisabeth.

Det vakte nasjonal oppmerksomhet da Elisabeth Hartz Braathen (19)  ble lenket til rullestolen over natta. På morgenen 10. mars i 2020 våknet den talentfulle skiskytteren i sengen sin på Geilo der hun gikk andre året på NTG Toppidrett. Det var noe som ikke stemte.

– Da jeg våknet, kjente jeg ingenting fra navlen og ned. Jeg kunne ikke bevege beina og kjente ingenting, forteller Elisabeth. Ambulansen var raskt på plass, og Elisabeth ble kjørt til Drammen sykehus.  Etter flere undersøkelser fikk hun den svært sjeldne diagnosen «kronisk mental lammelse». Utsiktene til å kunne gå igjen var ikke-eksisterende.

- Jeg fikk direkte beskjed at jeg måtte innstille meg på å leve resten av livet i rullestol. det var ingen som gav meg noe særlig håp, medgir 19-åringen, som på et øyeblikk hadde gått fra å være aktiv idrettsutøver til å bli lenket til rullestolen med behov for hjelp døgnet rundt.

Etter flere mislykkede rehabiliteringsforsøk på ulike behandlingssteder, bestemte Elisabeths gamle skiskyttertrener, Christian Bache, seg for at noe måtte gjøres. Bache er en av gründerne bak treningssenterkjeden Feelgood. Feelgood baserer sin filosofi på motoriserte apparater som tilpasser motstand etter brukerens ønsker og behov.

- Vi har jo hatt oppsiktvekkende gode resultater med rehabilitering av personer med eksempelvis Parkinson og MS, og jeg tenkte at vi er nødt til å hjelpe Elisabeth hvis vi kan. I desember i fjor gjennomførte vi den første Feelgood-treningen, og et halvt år senere er Elisabeth altså i ferd med å kaste rullestolen, smiler Christian Bache.

Etter første møte med Feelgood-trening, fikk Elisabeth raskt følelsen av at dette kunne virke.

- Det var veldig befriende å kjenne at det fantes en form for trening som jeg kunne gjøre selv om jeg ikke kunne trene bena selv. Det merket jeg også stor forskjell på blant annet blodsirkulasjonen i bena og lindring av smerter i kroppen forklarer Elisabeth.

Men dessverre var ikke prøvelsene over for Elisabeth. I forbindelse med at hun har lært seg å kjøre såkalt sitski, var hun uheldig og falt ut av en stolheis i vinter. Det resulterte i at hun skadet den ene skulderen så alvorlig at hun ikke klarte å ta vare på seg selv lengre.

Heldigvis hadde hun flaks i uhellet ved at hun ble sendt til Frydenberg rehabiliteringssentret i Vikersund som driftes av Modum kommune. Der har nå Elisabeth bodd fast siden i vinter.

Det spesielle med Frydenberg er at rehabiliteringsstedet har satset på Feelgoods Vital-konsept: fem motoriserte treningsmaskiner som er ytterligere spesialisert til rehabilitering. Dermed kunne Elisabeth fortsette treningen tross sine nye fysiske utfordringer.

- Jeg er veldig glad for at jeg kom til et sted der jeg kunne trene med hjelp av maskinene fordi ellers så hadde jeg nesten ikke kunnet gjøre noe som helst her, forklarer hun.

På Frydenberg har Elisabeth kjørt inntil tre økter om dagen og gjennom tusenvis av repetisjoner har styrke og muskelminnet bygget seg opp i beina.

- Da jeg ble kjent med det motoriserte treningsapparatene, droppet jeg i praksis all annen form for opptrening. Jeg kjørte på så mye jeg maktet og resultatet er helt overveldende. Jeg har alltid sagt til meg selv at jeg skulle klare å gå igjen, men når det skjer føles det som et mirakel. Hverdagen i rullestol er ikke så ille som folk tror, men jeg har rett og slett fått livet tilbake takket være Feelgood-trening, sier 19-åringen.

- Elisabeth er et strålende eksempel på at tilrettelagt Feelgood-trening kan gi fantastiske resultater. Det å kunne bidra til en slik solskinnshistorie som Elisabeth har hatt er helt vilt og langt over det vi kunne håpet på. Men det viser også potensialet som ligger i folkehelsetreningen vår, sier en rørt Christian Bache.

Ønskes separat intervju med Elisabeth, vennligst ta kontakt med pressekontakt i Feelgood, Pål Tømmerhol (m: 909 97 158 / pal@gwill.no)

Feelgood er et folke­helse­kon­sept som er eid av Zeizt AS. Vi er i dag en av Norges største treningssenterkjeder med over 40 sentre i Norge i tillegg til flere i Spania og Østerrike.