VIKTIG Å TILRETTELEGGE: Ole Krogh har et mål om å få Drammen kommune til å satse på tilrettelagt trening for eldre.

Oppfordrer Drammen kommune til å satse på tilrettelagt trening for eldre: - Helt nødvendig å få i gang et slikt tilbud

Pensjonisten Ole Krogh står i spissen for å få etablert treningskonseptet “Feelgood Vital” i Bacheparken.  Nå håper han og beboerne at Drammen kommune vil gi en hjelpende hånd.

I Bacheparken bofellesskap er det 50 omsorgsboliger. En av beboerne er Ole Krogh som bor her sammen med sin kone, og det er han som nå står i spissen for testprosjektet “Feelgood Vital” i borettslaget.

- Vi synes det er nødvendig å få i gang et slikt tilbud for alle de eldre som trenger å bevege seg, sier Krogh.

Skreddersydd aktivitetskonsept

Feelgood Vital er en del av treningskonseptet “Feelgood” som har som mål å gjøre trening tilgjengelig og mulig for alle, uansett utgangspunkt og nivå.

I dag finnes det drøyt 50 ulike Feelgood treningssentre spredt over hele landet, der medlemmer kan trene på 12 ulike motoriserte treningsapparater som aktiverer hele kroppen.

Feelgood Vital er et skreddersydd aktivitetskonsept basert på fem av treningsmaskinene for sykehjem, dagsentre for eldre, eldreboliger og lignende.

Pensjonistparet Krogh ble først kjent med treningskonseptet på et Feelgood-senter i Spania, og de to har også trent en del på Feelgood i Rygge på sommeren ettersom de har hytte i Saltnes.

- I dag eksisterer det allerede ett kommersielt Feelgood-senter i Drammen, men med Feelgood Vital får beboerne mulighet til å kunne trene i umiddelbar nærhet, sier Ole Krogh.

- Man må ikke glemme at vi I Norge har lange perioder med mørketid, kulde og glatt føre. Da er det helt vesentlig at man ikke må bevege seg utendørs og reise langt for å kunne trene. Det å kunne gå i tøfler til sitt treningssenter gjør at man lettere kan opprettholde aktiviteten året rundt.

TILGJENGELIG: Nå kan beboerne i Bacheparken trene på motoriserte treningsapparater fra Feelgood.

Avhengig av kommunal støtte

Krogh forklarer at Bacheparken nå har fått aksept for å kjøre et testopplegg med Feelgood Vital for de som bor i omsorgsboligene.

- For meg er det en glede å jobbe med dette fordi jeg vet hvor viktig det er for helsen og livskvaliteten, kanskje spesielt for de eldre.

Pensjonisten håper at Feelgood Vital i Bacheparken bare er starten på et folkehelseeventyr for de eldre i byen, og at dette kan inspirere andre kommuner til å satse på samme konsept.

- Jeg har allerede snakket med flere fastleger i Drammen som er meget begeistret for dette treningstilbudet. På sikt er målet å kunne ha avtaler med blant annet fysioterapeuter og hjemmesykepleietjenesten slik at flere eldre får muligheten til å oppsøke et Feelgood-tilbud hvis man har et ønske og behov for dette, sier Krogh.

Nå først er målet å få Drammen kommune med på laget til å finansiere og videreføre treningstilbudet i Bacheparken.

- Dette er en av mine viktigste prioriteringer! Jeg vet hvor bra trening dette er og jeg har sett alle de menneskene som virkelig trenger å bevege på seg, men som ikke er i stand til å kunne reise på et vanlig treningssenter.

Christian Bache, markedssjef i Feelgood, sier de blir stolte av Kroghs innsats og pågangsmot.

- Det varmer våre hjerter å se et slik initiativ som det Ole Krogh nå har gått i gang med, sier markedssjefen.

- Vi har allerede tusenvis av solskinnshistorier med mennesker som har fått et bedre liv med hjelp av treningen på Feelgood. Vi er helt overbevist om at vi også vil være med på å kunne berike livet beboerne på Bacheparken sine liv med hjelp av våre maskiner, avslutter Bache.

Feelgood er et folke­helse­kon­sept som er eid av Zeizt AS. Vi er i dag en av Norges største treningssenterkjeder med over 40 sentre i Norge i tillegg til flere i Spania og Østerrike.