Ruller ut norsk folkehelsesuksess i Sveits

Ruller ut norsk folkehelsesuksess i Sveits

Den norske folkehelsesuksessen Feelgood vokser videre. Lørdag 30 september åpner treningssenterkjeden sitt første senter i Sveits. Åpningen markerer også første steg i en økt internasjonal satsing med Right Price Tiles-gründer Per Christian Teie på laget.

- Veksten og popularitet i Norge har vist at Feelgood sitter på nøkkelen til bedre folkehelse. Til nå har vi gitt resten av Europa et lite glimt av denne hemmeligheten, men etableringen i Sveits markerer at vi skifter til et høyere gir internasjonalt, sier Per Christian Teie (bildet).

Sammen med to partnere bygget Teie opp Right Price Tiles-kjeden fra bunnen, og i 2021 ble selskapet solgt for omlag 300 millioner kroner. Men i stedet for å ta med seg formuen ut av Norge og bosette seg i Sveits, velger Teie heller å ta med seg norsk folkehelsesuksess til klokkelandet.

- Feelgoods konsept med folkehelsetrening, som i stor grad retter seg mot eldre, og mennesker med behov for aktivisering, er helt unikt. Det har allerede blitt en knallsuksess i Norge, og det er ingen grunn til at vi ikke skal kunne bygge noe stort også i Europa. Vi har jo allerede etablert flere sentre i Østerrike, Tyskland og Spania, men nå ønsker vi å vokse raskere både der og i land som Sveits, forklarer Teie.

Feelgood har de siste årene hatt en eksplosjonsartet vekst i Norge. Konseptet er lavterskeltrening ved hjelp av 12 selvgående, motoriserte treningsmaskiner. Brukerne kan velge mellom tre hastigheter, mens antall repetisjoner, bevegelsesform og tidsbruk er forhåndsbestemt. Dette sørger for at man trener på en enkel, trygg og effektiv måte.

Til helga går startskuddet for den nye satsingen i Bern, der et helt nytt senter - som også blir flaggskipet til Feelgood i Sveits - på plass.

- Vi gleder oss veldig og har ganske store forhåpningen til satsingen her. Sveits er kjøpesterkt og kvalitetsbevisst land, men samtidig et land der innbyggeren i stor grad må ta ansvaret for sin egen helse og alderdom selv. I dette landskapet mener vi at Feelgood passer svært godt inn, sier Andreas Hartz (bilde) partner i Feelgood Austria GMBH, som står bak kjedens internasjonale satsing.

Hartz og Teie utelukker heller ikke at Feelgood kan komme til å skreddersy et eget senter for velstående nordmenn som har byttet bostedsadresse til Sveits.

- Folkehelse er kjempeviktig uansett om du bor i Lofoten er Luzern. I Lofoten finnes det forøvrig allerede et Feelgood-senter så da ville det jo være dumt av oss å ikke se hva som er mulig i et sted som Luzern også.