BYTTER BRANSJE: Sissel Onstad åpner treningssenteret Feelgood Kolbotn i august.

Sissel (57): Sa opp rektorstillingen - satser på folkehelse

Sissel Onstad avslutter skoleåret som rektor ved Drømtorp VGS. Fra høsten satser hun på en karriere i treningssenterbransjen med Feelgood Kolbotn.

De siste 10 årene har Sissel Onstad jobbet som rektor ved Drømtorp videregående skole. I vår sa hun opp sin stilling som rektor, og nå er hun blitt eier av treningssenteret Feelgood Kolbotn.

– Rektorjobben har gitt meg energi og mening. Samtidig som det tidvis har vært en krevende stilling med 130 ansatte og nær 600 elever, forteller Sissel Onstad.

De siste 12,5 årene av sin arbeidskarriere har 57-åringen jobbet som rektor, og de 10 siste årene har vært ved Drømtorp videregående skole i Nordre Follo kommune. Ved juletider begynte Sissel å tenke på hva hun ville gjøre resten av sitt yrkesliv og hun bestemte seg for å finne ut mer om Feelgood Trening. Den avtroppende rektoren ble først kjent med Feelgood gjennom sin svigerinne Solveig Onstad som selv satset på treningskonseptet, og i dag eier fire Feelgood-sentre.

– Solveig, tok et modig valg for noen år siden, da hun sa opp sin jobb i Asker kommune og startet Feelgood Svelvik og etter hvert ytterligere tre sentre. Det har vært inspirerende å se hva hun har fått til og høre de tilbakemeldingene hun får fra de som trener hos henne, sier Sissel.

I januar tok hun derfor kontakt med svigerinnen for å få mer informasjon om Feelgood og hvilke jobbmuligheter det var innenfor dette konseptet. Da begynte ballen å rulle. I august åpner 57-åringen sitt eget Feelgood-senter på Kolbotn.

FEELGOOD-SUKSESS: Solveig Onstad (t.v.) har god erfaring med Feelgood Trening og eier selv fire sentre. Hun har stor tro på svigerinnen Sissel som nå satser på lavterskel-trening på Kolbotn.

Vil hjelpe andre til å bli hverdagssterk

På Feelgood finner man 12 motoriserte treningsapparater som er skreddersydd sammen der du aktiverer hele kroppen på cirka 40 minutter. Trening på Feelgood passer både unge og eldre, og tilbyr lavterskel-trening alle mestrer, uansett utgangspunkt og nivå. Siden treningsmaskinene går av seg selv, kan man trene passivt eller aktivt ut ifra egne evner og behov. Her kan du selv bestemme hvor lite eller hvor mye du vil ta i.

Selv om Sissel ikke har noen erfaringer med å jobbe i treningssenterbransjen, så har hun stor tro på at Feelgood-konseptet er et tilbud Kolbotn-folk vil ha stor nytte av.

– Jeg har naturligvis selv testet apparatene på Feelgood og ble overrasket over at jeg ble så sliten og støl. Du får trent og beveget hele kroppen uten å måtte tenke så mye.

Den ferske sentereieren har vært aktiv innen flere ulike treningsformer, blant annet håndball-idretten. De siste årene har det hovedsakelig vært fokus på å trene Yoga og styrke.

– Jeg vet hvor viktig trening er for å ta vare på og opprettholde en funksjonell kropp, og det er aldri for sent å starte, poengterer Sissel.

LAVTERSKEL-TRENING: På Feelgood kan medlemmene trene hele kroppen i 12 ulike motoriserte treningsmaskiner.

Liker å jobbe med mennesker

Allerede før Feelgood Kolbotn har åpnet dørene er det mange i nærområdet som er interesserte og nysgjerrige på senteret som starter opp på sensommeren. Sissel kan fortelle om flere henvendelser på prøvetime og mange positive tilbakemeldinger.

– Det var rart og skulle si opp en jobb jeg trives godt i. Men etter 10 år tenker jeg at jeg har bidratt med det jeg er god på. Nå kan andre komme med nytt syn og nye tanker, så skal jeg ha fullt fokus på den nye jobben og Feelgood.

– Om jeg på noe tidspunkt skulle gjøre noe annet, var det nå jeg måtte gjøre det.

Den ferske sentereieren ser frem at hun ser frem til å jobbe enda mer direkte med mennesker og å kunne ta del i deres treningsreise og mestringsglede.

– Jeg er helt sikker på at jeg starter med noe som er veldig bra og som er riktig for meg nå. Jeg skal fortsette å jobbe med mennesker og jeg skal fortsette å jobbe for at andre skal oppleve mestring og utvikling, dog den fysiske mestringen av hverdagslige utfordringer, sier Sissel.

– I tillegg er Feelgood et sted som vektlegger den sosiale biten og at treningssenteret skal være et godt møtested. Feelgood-sentre har stor betydning for både folks fysiske helse og for det sosiale.

Sissel legger også til at Feelgood stadig blir mer og mer kjent blant fysioterapeuter, kiropraktorer og fastleger. Det nye senteret på Kolbotn vil ligge vegg i vegg med en fysioterapi-behandler og 57-åringen samarbeider gjerne med fagfolk i bransjen. Hun forklarer at Feelgood ikke er en konkurrent til andre treningssentre, og skal være et supplement til eksisterende helsetilbud.

– Det handler om å hjelpe mennesker til å få bevegelse og styrke for en bedre hverdag.

Det er hovedsakelig Sissel selv som skal være på senteret - med god hjelp fra Solveig og andre i Feelgood.

– Jeg gleder meg skikkelig! Det er flere som synes det er kjempetøft og modig gjort av meg, men jeg har virkelig troen på dette, avslutter Sissel Onstad.

ENKELT OG EFFEKTIVT: Det eneste man behøver å gjøre er å velge én av tre hastig­heter, så starter treningsmaskinen å bevege seg i en fast­satt tids­periode før den stopper av seg selv.