HAR KNEKT ELDREKODEN: Feelgood-eierne Christian Bache (t.v), Truls Nebel og Knut-Ole Kopland (bak) kan juble over fantastiske treningstall blandt godt voksne nordmenn. Feelgood-ambassadørene Arne Scheie og Karen-Marie Ellefsen og driver XX deler den

UTROLIG SENIORSUKSESS: Her trener 10 ganger så mange 70-åringer

- Dette er helt fantastisk og er et tydelig bevis på at Feelgood lykkes med noe som ingen andre har gjort tidligere, sier Mee Eline Eriksson, bransjedirektør i Virke Aktiv helse.

Treningssenterkjeden Feelgood har 10 ganger så mange medlemmer i aldersgruppen 70-79 år enn det man finner hos vanlige treningssentre. Tall fra Exceline, selskapet som drifter medlemssystemet for treningssenterbransjen, viser at over hele 75 prosent av Feelgoods medlemmer befinner seg i aldersgruppen 60-89 år. Ifølge Exceline utgjør samme aldersgruppe kun drøye 10 prosent hos tradisjonelle treningssentre.

Samtidig viser tallene at "støttemedlemskap" er et fremmedord for Feelgood-kjeden. Hele 8 av 10 "feelgoodere" bruker medlemskapet sitt jevnlig.

- Dette er helt fantastisk og er et tydelig bevis på at Feelgood lykkes med noe som ingen andre har gjort tidligere. Det blir bare viktigere og viktigere for samfunnet fremover at man holder den eldre befolkningen i fysisk aktivitet, sier Mee Eline Eriksson (bilde), bransjedirektør i Virke Aktiv helse.

PÅ LAG: Direktør i Virke, Mee Eline Eriksson, og markedssjef i Feelgood, Christian Bache, mener begge Feelgood er et unikt tilskudd til folkehelsa i Norge.

- Det viser at Feelgood tar folkehelsa på alvor. Dette er et lavterskeltilbud uten prestasjonspress samtidig som man får en realisme rundt det at litt er bedre enn ingenting, poengterer Eriksson.

Bransjedirektøren i Virke Aktiv helse påpeker også at Feelgood skiller seg positivt ut når man ser på antall besøk per medlem.

- Feelgood har en meget lav prosentandel av inaktive medlemmer. Fysisk aktivitet er positivt for den fysiske helsen, men også for den mentale helsen og livskvaliteten for de eldre.

- Har knekt koden

Markedssjef i Feelgood, Christian Bache, er klar på at medlemsstatistikken er et tydelig bevis på at treningssenterkjeden har åpnet døren for en helt ny kundegruppe.

- Vi ser at Feelgood-konseptet sammen med våre motoriserte treningsmaskiner har muliggjort fysisk aktivitet for folk flest og disse tallene synliggjør at dette er noe helt unikt. Feelgood handler ene og alene som livskvalitet. Ingen andre aktører har noe som ligner, sier markedssjefen.

- Når vi ser hvor stor prosentandel som også bruker medlemskapet er dette et bevis på at folk trives med denne type trening. I motsetning til alle andre har vi i praksis ikke "støttemedlemmer", understreker Bache.

Markedssjefen i Feelgood sier de er ekstremt stolte over å ha knekt koden på hvordan man kan aktivisere de eldre. Han mener at en viktig suksessfaktor er å tilrettelegge trening til mange av de som ikke oppsøker et tradisjonelt gym.

- De eldre er mennesker som mange har ansett som umulig å nå. Det viser seg imidlertid at viljen til å trene er der, men at det ikke har vært tilrettelagt på en god nok måte for denne aldersgruppen, sier Bache.

Trening satt i system

Solveig Onstad er en av Feelgood sentereiere som gjør stor suksess med folkehelse-konseptet. Hun er i dag medeier på fire Feelgood-sentre og mener det er flere betydningsfulle faktorer som bidrar til seniorsuksess.

- Jeg hadde nylig en mann, som har passert 80 år, inne på prøvetime og han sa det var et genialt treningskonsept fordi her var ting satt i system. Medlemmene opplever det som enkelt å trene der man ikke blir usikker på hva man skal gjøre samtidig som det er en viktig sosial møteplass, sier hun.

- I tillegg er vi opptatte av å bygge gode relasjoner hvor medlemmene får grundig veiledning der man opplever at det er trygt å komme hit, utdyper Onstad (bilde).

På Feelgood-sentre finner du normalt 12 motoriserte treningsmaskiner som aktiverer hele kroppen på cirka 40 minutter. Man velger én av tre hastigheter, og bestemmer selv hvor mye man vil ta i. Antall repetisjoner, bevegelsesform og tidsbruk er forhåndsbestemt. Det er her nøkkelen til Feelgood ligger.

Treningsmaskiner tar hånd om alt det folk føler er tungt og vanskelig rundt trening. Dermed står de som jobber igjen med fokuset på det mennesklige. For Feelgood er skapt med hjertet og hjelper folk til en wbedre livskvalitet på en trygg, enkel og inkluderende måte.

I 2021 ble Feelgod kåret til den store vekstvinneren i norsk treningsbransje. Det unike folkehelsetilbudet har i snitt vokst med 221 prosent hvert år siden 2015.

HAR KNEKT ELDREKODEN: Feelgood-eierne Christian Bache (t.v), Truls Nebel og Knut-Ole Kopland (bak) kan juble over fantastiske treningstall blandt godt voksne nordmenn. Feelgood-ambassadørene Arne Scheie og Karen-Marie Ellefsen og driver av Eiksmarka Feelgood, Nina Friling, deler den gode stemningen.