Aibel vant milliardkontrakt på Troll A

Statoil har tildelt Aibel jobben med å utvide gasskompresjonskapasiteten på Troll A-plattformen i Nordsjøen. Kontrakten har en verdi på rundt 2, 7 milliarder kroner.

Troll A-plattformen skal oppgraderes med en ny kompressormodul, hjelpesystem-modul samt en elektromodul for å ta imot strøm fra land. Dette bidrar til at Troll opprettholder leveransen av gass fra feltet, selv om trykket i reservoaret faller etter hvert som gassen hentes ut. Aibel leverte også den første kompressormodulen med hjelpesystemer til plattformen.

Spennende for ingeniørmiljøene og verftet i Haugesund

Dette er en stor og viktig kontrakt for oss. Våre medarbeidere i Oslo har jobbet lenge med å utarbeide konseptet som vi vinner anbudskonkurransen med.Kontrakten betyr flere år med spennende oppgaver for ingeniørmiljøene våre i Oslo og Haugesund, sier administrerende direktør Jan Skogseth i Aibel AS.

Kontrakten er også viktig for verftet i Haugesund der tre moduler på til sammen 5000 tonn skal sammenstilles. Personell fra verftet vil også gjøre modifikasjoner og montering av modulene ute på Troll A plattformen.

Troll-feltet er hjørnesteinen i norsk gassproduksjon og det største gassfunnet i Nordsjøen. Statoil forventer å produserer gass fra Troll i 70 år.

Vi kjenner Troll A godt etter å ha arbeidet på plattformen i mange år, sier Skogseth.

Arbeidet starter umiddelbart, og skal være ferdig i 2015. På det meste vil 600 personer arbeide med prosjektet, som innebærer prosjektledelse, ingeniørarbeid, bygging, oppkobling og testing.

• aibel
  • ferd capital