Ny maskinfabrikk, runde år

Milepæler for Elopak i september: Konsernsjef Niels Petter Wright klippet rødt bånd og erklærte ny maskinfabrikk for åpnet. Selv kunne han feire sin femtiårsdag.

Maskinfabrikken med tilhørende utviklingssenter har fått plass i eget nybygg i Mönchengladbach i Nordrhein-Westfalen, og skal levere neste generasjon av fyllemaskiner. Dette er utstyr som står sentralt i Elopaks storsatsing i det internasjonale markedet for aseptisk kartong.

Ingen forskningsstøtte
I Tyskland fant vi god tilgang på kunnskap innenfor de mange ulike teknologiene som inngår i en moderne fyllemaskin, og vi kan trekke veksler på høyt utviklet kompetanse blant underleverandører, forskningsinstitutter, universiteter og høyskoler, sier Wright – som med en viss undring har registrert at hverken Innovasjon Norge eller Norges forskningsråd var interessert i å støtte Elopaks nye satsing på forskningsbasert teknologisk innovasjon.

Dette til tross for at det dreier seg om et norskinitiert prosjekt med stort internasjonalt potensial, sier han.

97 prosent utenfor Norge
Kanskje har den manglende interessen sammenheng med at Elopak er forholdsvis lite synlig i Norge, selv om det er stort selskap i norsk målestokk. Hele 95 prosent av medarbeiderne og 97 prosent av omsetningen er i utlandet.

Vi er i hvert fall glad for å være heleid av en profesjonell aktør som Ferd. Dermed slipper vi å kommunisere med et lokalt aksjemarked med et annet fokus enn vårt, og som ofte vil trenge omfattende forklaringer og mye argumentasjon for å forstå våre problemstillinger, sier Wright. Som ellers har erfart at også feiring av runde år har nasjonalt særpreg:

I Danmark er det svære greier hvis sjefen fyller femti, med mottagelse og mye stas. Svenskene tar det hele med litt større ro. Mens britene knapt har hørt om feiring av den slags, sier Niels Petter Wright. Og jo, dagen hans ble markert – med passe lav profil, etter hans eget ønske.

Les hele saken i Ferdmagasinet 3-2011.

Niels Petter Wright (50)
Stilling: Konsernsjef (CEO) for Elopak
Tidligere erfaring: Finansdirektør (CFO) for Elopak fra 2000; kom til konsernet fra tilsvarende stilling i Bertel O. Steen. Mangeårig internasjonal ledererfaring fra Dyno.
Utdannelse: Siviløkonom fra Norges Handelshøyskole

• Økonomi, finans