(Uoffisielt) VM for unge sosiale entreprenører!

Seks unge sosiale entreprenører fra hele verden nominert som finalister.

Seks eksepsjonelle unge sosiale entreprenører fra ulike verdensdeler som driver sosial forandring gjennom sine aktiviteter har blitt nominerts som finalister til “FERD Award for Social Entrepreneurship”.  Prisen er initiert og støttet av Ferd og blir lansert i år under EM for ungdomsbedrifter som går av stabelen i Oslo 4. -6. august.

Prisen skal hedre entreprenører som gjennom sine organisasjoner har skapt positiv sosial effekt på forskjellige felt. Alle deltagerne må ha gått gjennom et av Junior Achievement-Young Enterprise/Ungt Entreprenørskap programmer i sitt utdanningsløp et eller annet sted verden.

Finalistene inkluderer  Gbenga Sesan – Paradigm Initiative Nigeria gir underpriviligert ungdom i Nigera IT muligheter; Lars Johansson Kjellerod – Unicus  AS ( Norway) ansetter mennesker med Asperger syndrome og leier ut deres kompetanse til IT industrien; Ryan Sanabani – Port  Mokha (Yemen) støtter lokale produsenter av Jemensk kaffe;  Denise Nascimento – Star Guide Association (Brazil)  gir gratis skolegang til elever I alle aldre; Sami Damisi – Vireo Corp (Jordan) promoterer sosial endring og miljøvennlig tilnærming i de Arabiske land; og Oscar Lundin og Benjamn Kainz - Young Care Sweden ansetter unge mennekser som “sosial arbeidere” i alders- og sykehjem.

Den endelige vinner vil bli annonsert i Oslo 6. august, under JA-YE Europe Company of the Year Competition (EM for Ungdomsbedrifter), en av de største konkurransene for unge entreprenører i utdanning i Europa med mer enn 34 deltagende land.

Ungdom fra mer enn 34 land og jurymedlemmer og organisasjoner fra mer enn 60 land, tilsammen over 600 deltakere, kommer til Oslo for å være med på EM for Ungdomsbedrifter i Oslo 4.-6. august. Ikke et eneste land har trukket sin deltagelse etter tragedien den 22. juli. Den norske deltageren i EM er Captura AB fra Hamar Katedralskole. De kjente folk på Utøya og vil bære sørgebånd.

Kommunalminister Liv Signe Navarsete skal stå for den offisielle åpningen fredag kl 10. Les utfyllende omtale av arrangementet EM i Oslo.

• em for ungdomsbedrifter
  • ferd award for social entrepreneurship