Fjellinjens AutoPASS-utsteder selges til Fremtind Forsikring

Fjellinjen Utsteder AS som har vært et selskap heleid av Fjellinjen AS, selges nå til Fremtind Forsikring. En AutoPASS-utsteder er et selskap som inngår AutoPASS-avtaler med bilister, leverer bombrikke til kundene sine og krever inn betaling for bompasseringene.

Salget er i tråd med bompengereformen, og utstederforskrift som sier at en AutoPASS-utsteder ikke kan eies av et bompengeselskap etter utgangen av 2020. Det er strenge krav for hvem som kan kjøpe en AutoPASS-utsteder og Fremtind møter alle disse kravene.

- Vi er fornøyde med salget og glade for at kjøperen er en solid og innovativ aktør som vil ivareta bompengeinnkrevingen og kundene på en god måte. Salget er et viktig steg for Fjellinjens oppfyllelse av bompengereformen og fokuset på en effektiv og kundevennlig bompengeinnkreving videreføres, sier administrerende direktør i Fjellinjen Janne Oddaker.

Fremtind overtar dermed betjeningen av Fjellinjens 750 000 AutoPASS-kunder når salget er gjennomført.

– Bompenger er for mange en del av hverdagsøkonomien, og vi skal gjøre hverdagen enklere for både private bilister og bedrifter, ikke bare i Oslo og Viken, men i hele Norge. Sammen med våre eierbanker, SpareBank 1 og DNB, vil vi gi kundene oversikt over bompengeabonnementet i mobilbanken, løpende trekk fra konto, enklere håndtering ved bilbytte og tilgang på rask veihjelp, sier Turid Grotmoll, konsernsjef i Fremtind.

Salget medfører ingen endring for hva bompengene går til. Inntektene fra bomstasjonene i og rundt Oslo vil, som tidligere, gå til finansiering av tiltakene i Oslopakke 3.

Kundene trenger ikke foreta seg noe
AutoPASS-avtalen vil fortsette som før og kundene trenger ikke foreta seg noe ved salget. Alle med AutoPASS-avtale hos Fjellinjen, har denne hos Fjellinjen Utsteder AS, som nå selges til Fremtind.

Fjellinjen AS består som bompengeselskap

Fjellinjen AS består som bompengeselskap og skal drifte bomstasjonene i og rundt Oslo. Fjellinjen AS vil også fortsette med å kreve inn bompenger fra bilister som ikke har AutoPASS-avtale og fra AutoPASS-utstedere.

Fjellinjen er gjennom bompenger den viktigste finansielle bidragsyteren til utbygging av vei- og kollektivtrafikk i Oslo og deler av Viken. Vi er stolte over å ha bidratt til utviklingen av regionen vår gjennom 30 år.

Vi har cirka 750 000 avtalekunder og registrerer omkring 32 millioner passeringer i måneden.