Lavere trykk i morgentrafikken

Etter kraftig redusert trafikk etter nedstengingen av samfunnet er antall passeringer tilbake på normalen. I morgentimene mellom klokka 6 og 9 på hverdagene i juni var trafikken likevel 6 prosent lavere, sammenliknet med hverdagene i juni i fjor.

Totalt antall passeringer i alle bomringene har økt fra 32,1 millioner bompasseringer i juni 2019 til 33,3 millioner bompasseringer i juni 2020. Fordi juni 2019 var første måned med nye bomstasjoner i Osloregionen er trolig registrert trafikk i juni 2019 noe lavere enn faktisk trafikk. Det var i tillegg to flere hverdager i juni i år enn i juni i fjor. I sum forklarer disse forholdene trolig hele økningen i antall passeringer sammenliknet med i fjor.

Vi ser at totalt antall passeringer er tilbake på samme nivå som før nedstengingen av samfunnet, men samtidig ser vi at kjøremønsteret har endret seg noe. I morgentimene på hverdager har vi noe lavere trafikk enn tidligere, mens den er høyere i timene midt på dagen. Ettermiddagsrushet og resten av døgnet er som tidligere, sier trafikkanalytiker i Fjellinjen, Stian Strøm Arnesen.

Fordeling på drivstoffgruppene bensin, diesel og elbil er målt for hele døgnet. Tabellen under viser en prosentvis fordeling for de tre bomringene i juni 2020. På bakgrunn av tiltakene rundt koronaviruset er fordelingen på drivstoffgruppene annerledes enn det den normalt er. Vi ser at elbilandelen er lavere enn det den er i normale tider, trolig grunnet at flere har hjemmekontor.

Tallene er basert på foreløpig tallmateriale og er kun knyttet til trafikken gjennom Fjellinjen sine bomstasjoner.

Fjellinjen er gjennom bompenger den viktigste finansielle bidragsyteren til utbygging av vei- og kollektivtrafikk i Oslo og Viken. Vi er stolte over å ha bidratt til utviklingen av regionen vår gjennom 30 år.

Vi har cirka 730 000 avtalekunder og registrerer omkring 32 millioner passeringer i måneden.