Illustrasjoner av Brødrene Aa AS

Rødne investerer i stor, ny hybridbåt til Bergen

Rødne har inngått avtale om levering av en ny spesialbygd, hybrid-sightseeingbåt. Satsningen møter den økende etterspørselen etter fjordcruise i Bergen. I likhet med søsterskipene MS Rygerelektra og MS Rygerdronningen, vil den toppmoderne sightseeingbåten ha en kapasitet på nærmere 300 passasjerer.

- Vi begynte å tilby fjordcruise-opplevelser fra Bergen i 2013. Det er hyggelig å konstatere at disse fjordcruisene har blitt så populære at vi trenger en større båt for å møte den økende etterspørselen, sier Lars Rødne, daglig leder i Rødne.

- Båten vil også være viktig for å nå målet om økt bærekraftig turisme, samt bidra til den grønne omstillingen, sier han videre.

Levering tidlig 2025

Den nye båten leveres i første kvartal av 2025 og vil da, forutsatt at Enova bidrar med økonomisk støtte, ha hybrid fremdriftssystem med både elektriske og dieseldrevne motorer. Ved å bruke batterikraft inn og ut av Bergen Havn, samt gjennom Mostraumen og inn til Modalen, vil utslippene reduseres betydelig. Båten vil også gå på dieselmotor deler av fjordcruiset.

- Når nødvendig infrastruktur og teknologi er på plass, vil Rødne oppgradere båten til ren batterikraft. Dette vil da tilsvare Rødnes helelektriske båt MS Rygerelektra, som har base i Stavanger, understreker Lars Rødne.

Illustrasjoner av Brødrene Aa AS.

Helnorsk

Den nye katamaranen skal bygges ved det norske verftet Brødrene Aa i Hyen, i Vestland fylke. Verftet har bygget 12 båter for Rødne de siste 15 årene. De er verdensledende innen bygging av lette, hurtiggående båter i karbonfiber, og ligger i forkant når det gjelder utviklingen av elektriske passasjerfartøy.

- Rødne er et norsk, familieeid selskap. Det er naturlig for oss å velge norske samarbeidspartnere med spisskompetanse på innovative og miljøvennlige løsninger der dette er mulig. Helt siden oppstarten i 1956 har vi vært opptatt av å bygge stein på stein og fornye flåten trinnvis», forteller Lars Rødne.

- Vi er opptatt av helårsturisme, og gleder oss til å ønske turister fra hele verden velkommen om bord i den nye båten på en av våre daglige avganger fra Bergen – året rundt! Den nye båten vil være spesialbygget for turisme med store panoramavinduer, romslige salonger og god plass på soldekkene, sier han.

Perfekt for reiselivsnæringen

- En fantastisk nyhet for reiselivsnæringen vår», sier reiselivsdirektør Anders Nyland i Visit Bergen om Rødnes satsing.

Nyland synes det er spennende at Rødne rigger seg for videre vekst, og satser på bærekraftig og miljøbevisst gjestekomfort ved å bidra til stadig grønnere fjordturisme.

- Bergen er merket som Bærekraftig reisemål og da trenger vi aktører som satser og bidrar til å redusere klimagassutslippene, sier reiselivsdirektøren.

Illustrasjoner skal krediteres Brødrene Aa AS og kan benyttes fritt.

For mer informasjon ta kontakt med:

Daglig leder i Rødne - Lars A. Rødne mobil: 982 41 501

Fakta om Rødne

Rødne er Norges største familieeide hurtigbåtrederi. Selskapet består av tre virksomhetsområder:
Rødne Trafikk og Rødne Ambulanse leverer rute- og ambulansetjenester til øysamfunn på vestlandskysten. Rødne Fjord Cruise tilbyr fjordopplevelser fra Stavanger, Bergen og Tromsø til bedrifter, lokalbefolkningen og turister fra hele verden.

Selskapet ble startet i 1956, for å drive skoleskyss og transport mellom og ut fra øyene i lokalsamfunnet Sjernarøyane, hvor rederiet i dag har nytt hovedkontor. Rødne har i dag 125 fast ansatte, og vil oppbemanne frem mot levering av ny båt til Bergen. Rødne har et klart mål om å være ledende på miljøvennlig båttransport.

Fakta den nye båten:

Investering: 100 MNOK
Bygget etter HSC-2000 koden
Lengde: 36 meter
Bredde: 10,3 meter
Antall passasjerer: 281
Maksfart: 25 knop
Batterikapasitet: ca 500 kWh

Fjord Norge AS (Fjord Norway) er landsdelsselskapet for de tre Vestlandsfylkene, og det offisielle turistrådet for Vestlandet. Selskapet har hovedansvaret for den internasjonale markedsføringen av Vestlandet (Fjord Norge-regionen) innenfor ferie- og fritidssegmentet i norsk reiseliv.

Mer bilde- og video finnes i vår Image Shop.

Kristoffer Fürstenberg - Fjord Norge AS

Pressekontakt PR- og Kommunikasjonssjef 419 18 206