Nye Zhiyun Crane 3 Lab – raskere og sterkere gimbal med innovativt design

Zhiyuns nyeste profesjonelle gimbal Crane 3 Lab klarer å stabilisere hele 4,5kg kamerautstyr, i tillegg med et grep som innebærer mindre belastning for brukeren. Raskere innstilling og støtte for eksterne zoom- og fokusmotorer er andre viktige nyheter.

Den nye håndholdte kamerastabilisatoren Zhiyun Crane 3 Lab tar bokstavelig talt filming til et nytt nivå. Selskapets nye flaggskip er ikke bare i stand til å håndtere et profesjonelt kamerautstyr med en vekt på 4,5kg (litt over 1kg mer enn forgjengeren Crane 2), det L-formede designet har også et ergonomisk, gummibelagt håndtak som gjør at brukeren kan filme fra lave vinkler uten å belaste armer og håndledd. En stor fordel når man håndterer tungt utstyr.

Vil man heller filme fra et høyere perspektiv er det enkelt å vri håndtaket til en tradisjonell oppreist posisjon. Et medfølgende ministativ kan monteres på undersiden og fungerer da som tohåndsgrep for enda bedre stabilitet.

Med Crane 3 Lab finner man enkelt den beste arbeidsposisjonen for alle typer filminnspillinger, uansett om man jobber med lette speilløse kameraer eller profesjonelle DSLR-modeller med tunge, lyssterke zoomer.

Sterk og utholdende

Høykvalitets-motorene er ytterligere forbedret sammenlignet med Crane 2. Ikke bare er de dobbelt så sterke, 1,5 ganger så raske og klarer tyngre utstyr (4,5kg mot 3,2kg hos forgjengeren), de er også merkbart mer stillegående. De kraftige oppladbare batteriene kan gi en driftstid på hele 7,5 timer, og er de samme som brukes i Crane og Crane 2. Batteriene lades på bare 4 timer via stabilisatorens USB-port.

Rask og enkel balansering

Crane 3 Lab har et nytt balanseringssystem med en sperre på hver akse som tillater at man låser visse akser samtidig som man balanserer en annen, noe som forenkler bruken. Den aktuelle innstillingen kan dessuten lagres slik at man raskt kan starte innspilling neste gang man vil bruke stabilisatoren.

Støtte for follow focus og zoom-motorer

Det intuitive grensesnittet henter inspirasjon fra fly-joysticks. Håndtaket er utstyrt med lett tilgjengelige knapper og innstillingshjul, samt en tydelig OLED-skjerm som viser tilkoblingsstatus, batterinivå, stabilisatormodus og flere kamerainnstillinger, slik at man får fullstendig kontroll over hver detalj under innspillingsarbeidet. Dessuten har Crane 3 Lab støtte for både follow focus og zoom-motorer fra Zhiyun (tilbehør) og er utstyrt med separate hjul på siden for å styre disse funksjonene. Motorene kobles til via USB-uttak i en modul under kameraholderen.

Bruk mobilen som monitor og bevegelsessensor

Med Crane 3 Lab er det mulig å opprette en trådløs tilkobling til en mobiltelefon og bruke den som en avansert kontrollenhet. Med støtte for trådløs videooverføring i full-HD (1080p) kan telefonen fungere som en monitor som både hjelper deg å komponere bildet og få et overblikk over viktige innstillinger. Dessuten kan man bruke telefonen som bevegelsessensor for å styre stabilisatoren i realtid.

Go-modus for actionscener

Med ett enkelt trykk på Go-knappen blir kameraet og stabilisatoren klar til å håndtere ekstreme sportsscener. Her frigjøres det fulle potensialet i stabilisatorens motorer slik at den klarer å henge med ved raske bevegelser og overganger, som når man løper eller filmer fra en bil eller sykkel. I Go-modus kan du skape akkurat så actionfylte scener du ønsker!

Med hjelp av ZY PLAY-appen (tilgjengelig for iPhone og Android) får Crane 3 Lab støtte for enda flere avanserte funksjoner, blant annet Panorama, Focus Timelapse, Motion Timelapse og Long Exposure Timelapse.

Pris og levering:

Zhiyun Crane 3 Lab begynner å leveres i januar.

Cirkapris inklusive mva.: kr 9.699,-

For ytterligere informasjon, kontakt: henrik.wernbo@focusnordic.se

Viktige egenskaper

• 3-veis motorisert bildestabilisering, klarer belastning opptil 4,5kg
  • Støtte for ekstern follow focus- og zoom-motorer (tilbehør)
  • Bruk en mobiltelefon som trådløs monitor og bevegelsessensor
  • Velg mellom to posisjoner; oppreist eller ergonomisk underhåndsposisjon
  • Lettbrukt kontrollpanel med direktetaster, innstillingshjul og OLED-display
  • Raskere og enklere balansering med individuelt låsbare akser
  • Go-modus for maksimal respons ved raske scener
  • 7,5 timers driftstid med innebygde, oppladbare batterier
  • Utvidede funksjoner med appen ZY Play (for iOS og Android)

Spesifikasjoner

• Type: 3-akset stabilisering for systemkameraer (gimbal)
  • Tiltområde ned-opp: 273°
  • Panoreringsområde: 360°
  • Roll-område: 360°
  • Anbefalt kameravekt: maks 4,5kg
  • Driftstid per lading: Ca. 7,5 timer (balansert kamera)
  • Batteritype: 3 stk. Litium ion batterier (type 18650) med 2600 mAh hver
  • Ladetid: 4 timer
  • Temperaturområde: -10 til +45°C
  • Mål: 205 x 366 x 331mm
  • Vekt: 1880 g
  • Funksjoner: Go-modus for raske sceneendringer. Trådløs tilkobling til telefon/nettbrett. Appen ZY Play (Android & iOS) gir ekstra funksjoner: Panorama, Focus Timelapse, Motion Timelapse, Long Exposure Timelapse og mer.
  • Øvrig: Kontrollpanel med OLED-skjerm, direktetaster og innstillingshjul. Mulighet til å bruke mobiltelefonen som trådløs monitor og bevegelsessensor. Støtte for Zhiyuns eksterne follow focus- og zoom-motorer.
  • Medfølgende tilbehør: Bruksanvisning, ministativ, oppladbare batterier, ladere, USB Micro-kabel, USB-Micro til USB-C adapter, HDMI-kabel.

• Kino, film, foto

• gimbal
  • stabilisator
  • filming
  • zhiyun
  • crane 3 lab

Focus Nordic er den største distributøren av fotografiske produkter i Europa. I sortimentet finnes mange av de sterkeste varemerkene representert, både når det gjelder kameraer, optikk, kikkerter og tilbehør. Dessuten finnes mange produkter under vårt eget varemerke Focus.
Focus Nordic er medlem i BSCI som jobber for rettferdige vilkår. Les mer på www.focusnordic.no

Veronica Sand

Pressekontakt +47 67173700