RoadEyes – holder et ekstra øye på veien

Focus Nordic kan med stolthet presentere et nytt agentur i sin allerede brede produktportefølje – RoadEyes. Foretaket har spesialisert seg på såkalte ”Dash cams”, bilkameraer, og deres modeller har flere unike funksjoner.

Med RoadEyes i sortimentet styrker Focus Nordic sin stilling som Europas bredeste foto-distributør.

”Vi har store forventninger til RoadEyes”, sier Karsten Rath, markedsdirektør hos Focus Nordic. ”Produktene er av meget høy kvalitet og kommer på et tidspunkt hvor markedet er i ferd med å eksplodere. Med flere unike egenskaper tror vi det finns gode forutsetninger for å ta en stor markedsandel.”

To modeller først

Salgsstart for Focus Nordic er 1. september i Sverige, Finland, Danmark, Estland, Latvia, Litauen og Polen. Distribusjonen i Norge begynner noe senere, 1. januar 2018.

Med et Dash Cam, eller bilkamera som produkttypen gjerne kalles, har føreren tilgang til et stående øyevitne i bilen, fra øyeblikket motoren startes helt fram til kjøretøyet er parkert. Det filmer kontinuerlig alt som skjer foran bilen – trafikksituasjoner, uvanlige hendelser eller vakre landskap langs veien.

Til å begynne med kommer to modeller; recONE som er en litt enklere men meget prisgunstig modell, samt recSMART som er meget avansert med mengder av spennende funksjoner.

Felles for begge er innebygget Wi-Fi som gjør det mulig å ikke bare styre kameraene fra en smarttelefon, men også raskt og enkelt dele innspilte opplevelser på sosiale medier via en spesiell app (finns for både iOS og Android). RoadEyes tilbyr dessuten et eget, aktivt forum for sine brukere.

Vil du også filme det som skjer bak bilen? Skaff deg både RoadEyes recSMART og recONE og montér sistnevnte bakover i bilen. De to kameraene kan kobles sammen via Wi-Fi og gi bilde-i-bilde funksjon, dvs film fra det bakovervendte kameraet vises som et miniatyr oppå den andre. Begge kan få strøm fra samme 12V-uttak.

RoadEyes recONE

RoadEyes recONE har et vidvinkelobjektiv (150°) og kan filme i oppløsninger opptil 1080P (1920 x 1080 pixler). Kameraet starter automatisk så fort du starter motoren.

Videofilmene lagres på et micro SD-kort (tilbehør). Når dette er fullt spilles gammelt materiale automatisk over. Du trenger altså aldri å være redd for å gå tom for minne eller kaste bort tid på å slette filer manuelt.

Viktige egenskaper

• 150° vidvinkelobjektiv
  • Automatisk, kontinuerlig videoopptak i full-HD (1920 x 1080 pixler)
  • 3-akset gyrosensor aktiverer sikker lagring av 10 sekunder video ved eventuell kollisjon
  • Nødinnspillingsfunksjon (”Emergency Recording”)
  • Styres trådløst via din smarttelefon. App for iOS og Android
  • Mulighet til å dele video og bilder til sosiale medier
  • Sikker skylagring er inkludert

RoadEyes recSMART

recSMART kan filme i oppløsninger opptil 1440P (2560 x 1440 pixler) og starter automatisk så fort du starter motoren. Med sin kontinuerlige videoinnspilling blir den ditt eget stående øyenvitne i bilen.

Den innebygde GPS-mottakeren logger kontinuerlig bilens hastighet og kjørte veistrekning slik at du i ettertid kan gjenskape turen din på et kart. Videofilmene lagres på et micro SD-kort (tilbehør). Når dette er fullt spilles gammelt materiale automatisk over. Du trenger altså aldri å være redd for å gå tom for minne eller å sløse bort tid på å slette filer manuelt.

recSMART er også utstyrt med en 3-akset gyrosensor som registrerer plutselige bevegelser, f.eks. en kraftig nedbremsing eller kollisjon. Når dette skjer lagres en filmsekvens innspilt fra 5 sekunder før fram til 5 sekunder etter hendelsen i en sikker mappe som ikke kan slettes. På denne måten får man automatisk materiale som kan brukes som bevis ved en eventuell ulykke.

En annen sikkerhetsdetalj er funksjonen ”Nødinnspilling” (Emergency Recording) som også lagrer 10 sekunder video i en sikker mappe. Den kan aktiveres med hjelp av en medfølgende trådløs fjernutløser, eksempelvis hvis man befinner seg utenfor bilen og det skjer noe uventet man vil dokumentere.

Enkel håndtering via mobilen

For å gjøre håndteringen enklere har recSMART innebygget Wi-Fi og styres fra din telefon med hjelp av appen Road-Eyes (finns for iOS versjon 8 eller høyere samt Android 4.0 eller høyere). Med denne kan man også dele innspilt materiale til sosiale medier som Facebook, Instagram, Twitter etc., eller laste det opp til en sikker, gratis skylagring som støttes av RoadEyes.

Kameraet får normalt strøm fra bilens sigarettenneruttak, men et innebygget oppladbart batteri gjør at det også kan brukes frittstående (maks 5 minutter). Å løsne det er gjort i en håndvending ettersom festet er utstyrt med en magnetisk hurtigkobling.

Viktige egenskaper

• Automatisk, kontinuerlig videoinnspilling i 2K (2560 x 1440 pixler)
  • Logger posisjon, hastighet, tid og kjørestrekning
  • Nødinnspillingsfunksjon, kan startes via medfølgende fjernutløser
  • Styr kameraet trådløst via smarttelefon. App for iOS og Android
  • Mulighet til å dele video og bilder til sosiale medier
  • Innebygget, oppladbart batteri
  • Sikker skylagring er inkludert

Pris og levering

RoadEyes kommer for levering i januar 2018 i Norge, og vil koste:

• RoadEyes recONE, Ca.pris: kr 899,- inkl. mva.
  • RoadEyes recSMART, Ca.pris: kr 1.799,- inkl. mva.

For ytterligere informasjon, kontakt:
karsten.rath@focusnordic.dk

• Kino, film, foto

Focus Nordic er den største distributøren av fotorelaterte produkter i Norden, Baltikum og Polen. Vårt sortiment inneholder mange sterke varemerker, både når det gjelder kameraer, fotografisk tilbehør og kikkerter. Blant varemerkene vi fører er Ricoh-Pentax, Panasonic, Polaroid, Lowepro og Tamron; med flere. Vi har også mange produkter under vårt eget varemerke Focus. Focus Nordic er medlem i BSCI som jobber for rettferdige vilkår. Les mer på www.focusnordic.no

Karsten Rath

Marketing Director +45 4485 3436