Matleveringstjeneste vil hjelpe restaurantene i Stavanger og Sandnes å overleve

Matleveringstjeneste vil hjelpe restaurantene i Stavanger og Sandnes å overleve

Den pågående koronakrisen rammer restauranter og næringsliv i Stavanger hardt, men gjennom foodora opplever mange restauranter sterk vekst. Nå vil matleveringsselskapet hjelpe enda flere restaurantene med å tilrettelegge for takeaway og hjemlevering gjennom tilpassede løsninger.

foodora startet opp i Stavanger i 2017, og utvidet til å også levere i Sandnes i 2019. Begge byene har hatt sterk vekst, og spesielt under koronakrisen har tilbudet vist seg å være populært både for kunder og restauranter.

- Stavanger er det fjerde tettest befolkede område i Norge, og vi ser at innbyggerne er glade i å bestille mat. Tjenestene våre er viktigere enn noen gang på grunn av den pågående situasjonen med Covid-19, med så mange nordmenn hjemme og restaurantpartnere som vil oppleve færre besøkende. Vi tar rollen vår svært alvorlig, og gjør det vi kan for å bidra, sier Managing Director for foodora, Elisabeth Myhre.

I perioden mars til oktober har selskapet hatt en vekst i antall ordre i Stavanger på nesten 80%. I samme periode har de også levert mat på døren til over 17000 nye kunder i byen, og fått 75 nye restauranter på plattformen. Denne uken utvides også åpningstidene slik at man kan bestille mat hjem fra kl 10 til kl 23 i helgene.

- foodora er en av de tre største matleveringstjenestene i byen, og vi sitter på en svært god innsikt i markedet. Julebordsesongen blir tøff for restaurantene og vi håper vi kan bidra til å opprettholde arbeidsplasser og aktivitet fremover. Ønsket er at vi kan hjelpe enda flere restauranter med å legge til rette for takeaway og levering hjem. Gjennom å utvikle og tilpasse det tilbudet de allerede har tror vi mange har stort potensiale for vekst, sier foodoras Regional Manager for Vest, Sør og Nord, Lissan Dotche.

Daglig leder for restauranten Déjà Vu Delikatesse, Kjetil Skaret, mener foodora har stor innvirkning på omsetningen under koronakrisen.

- Vi har opplevd en enorm vekst via plattformen, en vekst som kom mye raskere nettopp pga covid-19 og tilpasningene vi har gjort sammen. Vi ser at Tapas By Deja Vu som er utviklet nettopp sammen med foodora har gitt oss enda en ekstra omsetning, noe som trengs i disse tider. Vi satser enormt mye på take away, catering og hjemlevering, og tilpasser all mat slik at det er greit å transportere på sykkel og ikke minst ser presentabelt ut, sier Skaret.

foodora er datterselskap av Delivery Hero, et av verdens ledende online matleveringsselskaper, med hovedkontor i Berlin. foodora ble etablert i Norge i 2015 og har de siste årene vokst eksponentielt, og leverer i dag mat fra over 1400 restauranter i Oslo, Bergen, Stavanger, Sandnes, Kristiansand, Trondheim, Lillestrøm, Drammen, Fredrikstad, Sarpsborg og Tromsø. I 2018 lanserte plattformen til et utvidet område rundt storbyene, der restaurantene selv står for leveransen, og i 2020 introduserte foodora levering fra butikker på plattformen for rask levering og ble med det Norges første aktør innen Q-handel.