Bokomtale; ”Samlivsbrudd og barnefordeling” – en studie av lagmannsrettsdommer.

Denne gang vil vi omtale en bok som ikke er ny. Faktisk kom den ut så tidlig som i 2005 på Gyldendal forlag og skrevet av dr.philos Kristin Skjørten, med tittel  ” Samlivsbrudd og barnefordeling”.

Grunnen til at F2F plukker den frem så lenge etter utgivelsen er at den har vist seg nyttig og er stadig hyppigere benyttet og referert til i foreningens telefontjeneste overfor innringere som sliter med å få tilstrekkelig samvær med barna sine.

Barneloven regulerer som kjent forholdet mellom foreldre og barn i Norge. Samtidig er det mangelfull kunnskap om hvordan loven praktiseres. Boken belyser sentrale sider ved domstolens håndtering av barnefordelingssaker og er derfor et nyttig kompass for de som måtte stå foran en rettssak i nær eller fjern fremtid. I og med at barneloven dessverre forble så godt som uendret, på tvers av det nedsatte ekspertutvalgets  anbefalinger (Strandbakkenutvalget), har Skjørtens refererte dommer  beklageligvis bevart sin relevans for år fremover.

Studien boken baserer seg på er analyser av domsmateriale for lagmannsretten der partene i saken er barnas foreldre, og tvisten står om hvor barnet skal bo fast.  Argumenter  som retten legger til grunn i disse sakene kan fortelle om normer for vurdering av omsorg for barn. Dette er viktig informasjon som våre medlemmer bør ta inn over seg.

Dommene i boken fordeler seg noenlunde likt mht. hvorvidt de går i mors eller fars favør.  Hovedargumentene som benyttes er  faren ved miljøskifte, stabilitet (status quo), foreldrenes egenskaper, barnets eget ønske, mest samlet foreldrekontakt, følelsesmessig tilknytning, tidligere hovedomsorg og ikke deling av søsken. Dommene sier en god del om hva foreldre bør legge vekt på med hensyn til hva domstolene anser som barnets beste.

Har man negative fortegn i egen situasjon ved flere av disse punktene bør man betenke seg før man setter i gang et dyrt rettsapparat. Da kan det være mer økonomisk å lese boken nøye for så å vurdere grundig hvorvidt man bør gå til søksmål for eventuell  overtakelse av barnets faste bosted (hovedomsorgen).   En nyttig bok for fedre og mødre i konflikt om barnet!  Boken vil leve i mange år.

• Barn, ungdom

• skilsmisse