Nyhet -

Regjeringen rapporterer for dårlig om skilsmissebarnas situasjon til FNs barnekomite

F2F mener at dagens barnelov og praksis, hvor det i praksis i liten grad settes grenser for foreldre som legger ut unødvendige snubletråder for den andre forelderens foreldreskap, fører til at titusenvis av norske barn ikke mottar den samlede foreldreomsorg som de i følge barnekonvensjonen har krav på. F2F anser disse forhold som så alvorlige at de bør rapporteres til FNs barnekomité.

Gjennom Barneloven 2.0, som Regjeringen har hatt på høring, har Regjeringen en unik mulighet til å bringe den norske barneloven mer i samsvar med internasjonale konvensjoner som er inkorporert i norsk lov gjennom menneskerettighetsloven, og som skal ha forrang ved motstrid med nasjonal lovgivning. Vi vet ennå ikke hvordan den kommende barneloven vil bli, da det ikke har kommet noen lovproposisjon ennå.

F2F vil peke på følgende viktige forbedringsområder for å bringe norsk barnelov i bedre samsvar med barnekonvensjonen:

• -Alle foreldre bør som utgangspunkt ha foreldreansvar for sine barn, med mindre en objektiv tredjepart har konkludert at dette ikke er til barnets beste. Den ene forelderen skal ikke ha rett til på vegne av sitt barn å velge bort den andre forelderen.
  • -Utgangspunktet i barneloven må være at foreldrene har lik juridisk posisjon overfor barna sine og tar større avgjørelser om barnet i fellesskap, også om mor og far ikke er kjærester lenger. Foreldrenes like juridiske posisjon betyr ikke nødvendigvis at barna har lik tid med hver av foreldrene, om foreldrene ikke bor sammen.
  • -Spørsmålet om flytting med felles barn må legges under felles foreldreansvar. Dersom foreldrene ikke blir enige i spørsmålet om flytting med felles barn, heller ikke gjennom mekling, må en objektiv tredjeinstans avgjøre om det er til barnets beste å bli med på flyttelasset eller om det er til barnets beste å bli igjen i sitt vante nærmiljø sammen med den andre forelderen.
  • -Det må innføres reelle og virksomme sanksjoner mot uberettiget samværssabotasje.

• Sosiale spørsmål

• barn