Influencer marketing som ikke koster skjorta

Hvordan arbeider man med influencere? Er det bare store selskaper som kan markedsføre på denne måten? Forever har med enkle midler og interne ressurser funnet løsningen.

Å involvere influencere i markedsføringen sin høres kanskje ut som en dyr investering. Men det trenger ikke å koste skjorta om du gjør det på riktig måte. Forever hadde mange tips og råd å dele da Marknadsföreningen i Göteborg, MiG, inviterte til et webinar sist fredag. Her er noen høydepunkt hvis du og virksomheten din vurderer å samarbeide med influencere.

Kom i gang:

• Tenk over hva du ønsker å få ut av et samarbeid med influencere, hva er formålet?
  • Velg en influencer som er riktig for din virksomhet, en som liker varemerket og som matcher virksomhetens verdier. Ta en titt på influencerens feed; hvem er han/hun, har dere samme målgruppe? Store influencere har ofte høye salærer. Let heller etter mikroinfluencere som er dyktige til å skape innhold.

Skap et godt samarbeid:

• Lag en tydelig kontrakt slik at begge parter er trygge på hva som forventes, og hvilke eventuelle lover og regler som gjelder for nettopp din virksomhet.
  • La influencere kommunisere på sin måte uten å kontrollere for mye. Du må selvsagt alltid godkjenne materialet før publisering, slik at ingen forbudt markedsføring slipper gjennom, men språkvalget er deres. Du betaler for å få ta del i influencerens troverdighet, og da må det være synlig at det er influenceren som skriver.

Oppnå maksimalt resultat:

• Del resultatet videre i virksomhetens kanaler, og tagg alltid influenceren.
  • Informer om samarbeidet internt, og oppfordre personalet til å engasjere seg og dele, så blir spredningen enda større.

• Bedrifter, allment