Slik blir Roan vindpark sett fra Skomakerfjellet

Slik vil de ferdige vindparkene se ut

Nye visualiseringer av alle seks vindparkene er utarbeidet. Fotomontasjen er basert på nye bilder og oppdatert størrelse og plassering av turbinene.

I forbindelse med konsesjonsprosessen ble det laget såkalte visualiseringer, fotografier der vindmøllene er manipulert inn i bildet, av alle vindparkene som nå bygges ut av Fosen Vind. Det har gått mange år siden disse ble laget og det er siden gjort endringer i utforming, antall og plassering av turbiner.

Nå har Fosen Vind laget nye visualiseringer. Målet er å forsøke å gi et korrekt bilde av hvordan parkene vil se ut når turbinene er ferdig montert. Det vil alltid være et dilemma hvor fotografiene skal tas fra. Fosen Vind har valgt fotosteder langs naturlige ferdselsårer, utsiktspunkter og rasteplasser som gir god oversikt over vindparkene.

- Vi synes det var riktig å oppdatere med nye visualiseringer før turbinmontasjen i Roan vindpark starter neste år. Nå kan vi vise fram hvordan det kommer til å se ut når alle turbinene er ferdig montert. Det kan sikkert se voldsomt ut for noen, men her viser vi altså frem vindparkene på sitt mest synlige, sier kommunikasjonsansvarlig for utbyggingsprosjektet i Statkraft, Geir Fuglseth.

På de nye bildene er vindmøllebladene vendt mot fotografen for å synes best mulig, selv om dette ikke nødvendigvis er den veien de vil sees under normale vindforhold. På noen av bildene er det klarvær og andre er det mer skyet. Synligheten vil variere med værforholdene. Samtidig vil synligheten av turbinene variere med avstanden.

Geir Fuglseth

Pressekontakt Kommunikasjonsansvarlig +47 913 70 572