Foto: www.unsplash.no

Et skifte; Fra Black Friday til Giving Tuesday

Mange av oss er lei kjøpepress og lokketilbud. En ny studie viser at nordmenn er skeptiske til Black Friday. Samtidig har givergleden nådd nye høyder under koronapandemien. Nå blir enda flere med på Giving Tuesday.

– Målet er at Giving Tuesday skal bli større enn Black Friday i Norge, sier Siri Nodland, generalsekretær i Norges Innsamlingsråd.

Giving Tuesday er en global bevegelse som feirer giverglede og generøsitet. I år er Giving Tuesday 1. desember. Norges Innsamlingsråd koordinerer arbeidet i Norge.

Givergleden på topp

I september kunne vi lese at nordmenn har blitt mer gavmilde under koronapandemien. I mai økte pengegaver til organisasjoner med 46 prosent. I tillegg opplyser Senter for samfunnsforskning at 280 000 personer har gjort frivillig arbeid for organisasjoner under korona, og 160.000 personer har hjulpet andre direkte.

– Disse tallene viser hvordan nordmenn er. Vi står sammen i kriser og hjelper hverandre. Gjennom hele året har vi sett at våre medlemmer og privatpersoner strekker ut en hånd til de som trenger litt ekstra hjelp. På Giving Tuesday feier vi alle de gode initiativene og vi inspirerer hverandre til å gi. I år er det mange som trenger litt ekstra omtanke, sier Nodland.

Avlyser kjøpefesten

Flere bedrifter melder om at de avlyser årets Black Friday. En av grunnene er at stadig flere nordmenn blir opptatt av miljø og ønsker å senke eget forbruk. En undersøkelse fra Opinion viser at 8 av 10 nordmenn ønsker å leve mer bærekraftig

– Det er lov å gjøre en god handel, men det er bortkastede penger dersom du egentlig ikke har behov for det du kjøper. Vi registrerer at flere butikker i år dropper Black Friday. I fjor så vi flere initiativ der privatpersoner og bedrifter blant annet fremmet gjenbruk eller det å gi til et godt formål. Det er helt i Giving Tuesday sin ånd og vi håper at flere blir med i år, avslutter generalsekretæren i Norges Innsamlingsråd.

Fakta:

• Giving Tuesday er en global bevegelse som feirer generøsitet og giverglede. Én dag i året går hele verden sammen om å gi til gode formål – over 100 land er med.
  • Fenomenet oppsto i 2012 i kjølvannet av det kommersielle fokuset etter Thanksgiving i USA som Black Friday. Derfor feires Giving Tuesday alltid tirsdagen etter amerikansk Thanksgiving.
  • Norges Innsamlingsråd er nasjonal koordinator for Giving Tuesday i Norge.
  • Alle som vil kan være med på Giving Tuesday – organisasjoner, bedrifter og privatpersoner.
  • Du kan gi av det du har, eksempelvis; klær, tid, penger, kompetanse, gi blod til blodbanken eller signere en underskriftskampanje
  • For mer informasjon: www.givingtuesday.no

Kategorier

Norges Innsamlingsråd er en interessepolitisk og faglig aktør som bistår norske organisasjoner og institusjoner som regelmessig skaffer midler til sin virksomhet gjennom innsamlinger.

Formålet vårt er å arbeide for bedre rammebetingelser og en høyere anseelse for organisasjoner som arbeider med innsamling.

Velkommen til Fundraising Norge!

Fundraising Norge (tidligere Norges Innsamlingsråd) er en interessepolitisk og faglig aktør som bistår norske organisasjoner og institusjoner som regelmessig skaffer midler til sin virksomhet gjennom fundraising.

Fundraising Norge
Øvre Slottsgate 3